Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

foto-kurier.pl
Internet

Najczęstsze błędy w umowach związanych z prawem autorskim - artykuł z Foto-Kuriera 3/15

Świat bywa czasami bezwzględny i nie dotyczy to jedynie jego współczesnej wersji. Jednak dziś w naszych rękach znajduje się coraz więcej narzędzi do pełnienia roli drapieżcy. Rolę tę dla artystów, w tym także fotografów spełniają ci, którzy wykorzystują błędy w umowach związanych z prawami autorskimi. Pojedynczemu fotografowi trudno działać w negocjacjach jako „silniejsza strona”. Zamiast jednak narzekać na to, że zostaliśmy wykorzystani, trzeba sprawdzić jak w przyszłości uniknąć błędów.

 

© Sergey Nivens – Fotolia.com

© Sergey Nivens – Fotolia.com

 

fotoliaNarzekając na to, że staliśmy się ofiarą w zawiłościach praw autorskich nie zapominajmy też o tym, że już starożytne i feudalne prawo w dużej mierze dotyczyło oszustw w obrocie towarowym. Przykładem mogą być nadużycia w systemie miar i wag – odważniki o masie mniejszej od podanego na nich nominału, czy taśmy mierniczych, na których jednostka długości była krótsza od wzorca. To co się dziś zmieniło działa tak naprawdę na naszą korzyść.  Nie musimy zdawać się już na arbitralne wyroki osób stojących wyżej w hierarchii społecznej czy na siły wyższe. Możemy poszukać „sprawiedliwości” m.in. w Internecie. Oczywiście, może to być równie kontrowersyjne, jeśli przyjrzymy się uważnie wypowiedziom niektórych specjalistów na różnych forach internetowych. Dlatego korzystając z dobrodziejstw tradycyjnych mediów takich jak prasa, chcielibyśmy przybliżyć Wam kilka przypadków niekorzystnych klauzul, na które możecie trafić w umowach dotyczących praw autorskich.

Pola eksploatacji

Pole eksploatacji jest pojęciem bardzo charakterystycznym dla prawa autorskiego i oznacza ono, sposób korzystania z utworu wyodrębniony pod względem technicznym i ekonomicznym. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych zawiera przykładowe wyliczenie pól eksploatacji. Według tych zapisów do odrębnych pól eksploatacji zalicza się między innymi wytwarzanie utworów techniką cyfrową, drukarską, reprograficzną, ich najem oraz eksploatację w sieciach informatycznych. Odgrywają one jedną z kluczowych ról w zakresie obrotu prawami autorskimi. Jest to związane z zasadą wyrażoną w art. 41 ust. 2 Ustawy o prawie autorskim, zgodnie z którą umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa licencyjna, obejmuje pola eksploatacji wyraźnie w niej wymienione. Tym samym strony takiej umowy zobowiązane są do wskazania pól eksploatacji, co do których dokonują przeniesienia praw autorskich lub zezwolenia na  korzystanie z nich.

Weźmy zatem pod lupę zapis w umowie brzmiący: „Zamawiający nabywa autorskie prawa majątkowe do Dzieła na wszystkich znanych w chwili podpisywania Umowy polach eksploatacji”. Pomijając już fakt, iż umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o korzystanie z utworu obejmuje tylko pola eksploatacji wyraźnie w niej wymienione, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na prostą zależność. Jeżeli podpisujemy umowę, przykładowo z redaktorem o wykorzystanie naszego zdjęcia w wydaniu papierowym jakiegoś magazynu, to po co przenosić na niego swoje prawa na pola eksploatacji takie jak utrwalanie i zwielokrotnianie utworu w formie zapisu magnetycznego albo jego reemitowanie? Pamiętajmy, iż w niewymienionym w umowie zakresie prawa autorskie pozostają przy twórcy.

Niestety, zarówno amatorzy fotografii, jak i zawodowcy, mają tendencję do  przenoszenia całości autorskich praw majątkowych na wszystkich możliwych polach eksploatacji. Pamiętajmy, że w sytuacji kiedy nasz zleceniodawca zdecyduje się na inne formy wykorzystania utworu niż pola eksploatacji wskazane w umowie, będziemy mogli w każdej chwili zawrzeć z nim aneks do umowy (a przy okazji będzie to idealna okazja, aby zażądać dodatkowego wynagrodzenia). Poza tym, jeżeli strony umawiają się na wynagrodzenie od „sprzedanych egzemplarzy magazynu X”, to należy wówczas pamiętać, że  niejako za wszelkie pola eksploatacji, które nie obejmują takich egzemplarzy (i wykorzystanie w tym zakresie naszego zdjęcia), druga strona nie będzie musiała autorowi płacić.

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 10-04-2019
 
godzina dodania: 09:25
 
odsłon: 845
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Internetowe banki zdjęć - między nami a regulaminem - artykuł z Foto-Kuriera 4/15
fotografia
Mem internetowy fenomen, a zarazem przedmiot prawa autorskiego - artykuł Foto-Kurier 1-2/19
fotografia
Przebieranki na stadionie czyli kilka słów o statusie fotoreporterów - artykuł Foto-Kurier 8-9/17
fotografia
Okiem Leonarda - czy ocena zdjęcia może być obiektywna? Artykuł Foto-Kurier 10/13
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Węzeł Gordyjski czyli o co chodzi z kartami SD - artykuł Foto-Kurier 4/16
fotografia
Foto-Kurier na weekend:XQD - nowy standard nośników w sprzęcie foto-wideo; pełny artykuł FK 5/16
fotografia
Perfekcyjne makro tanim kosztem – światło zastane - pełny artykuł Foto-Kurier 11/13
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Poranek z żurawiami czyli jak fotografować dziką przyrodę - tekst Foto-Kurier 1-2/15
fotografia
Autoryzacja zdjęć w świetle przepisów prawa - artykuł z Foto-Kuriera 12/2017
fotografia
Skradzione zdjęcie działania krok po kroku - artykuł z Foto-Kuriera 1-2/2014
fotografia
Wynagrodzenie autorskie pięć najważniejszych zasad - artykuł z Foto-Kuriera nr 11/17


Zdjęcie miesiąca
Październik 2019
zdjęcie miesiąca
 

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |