Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Wakacyjne statywy czyli co nowego w Manfrotto - pełna wersja artykułu opublikowanego w FK 5/2008

ciąg dalszy...

Kolejną cechą odróżniającą modele „X” od poprzedników jest przycisk blokady regulacji rozstawu nóg – poprawiono jego ergonomię. Odchylając nogę do pożądanej pozycji widzimy ewidentnie, kiedy przycisk zaskakuje. Tak jak było to w poprzednich wersjach, kąt odchylenia nóg regulowany jest w każdej z nich niezależnie, ale zmieniono jego wartości. Starsze statywy miały zaskoki w pozycjach 25, 43, 73, 90 stopni, nowe mają 25, 46, 66, 88.
Zmianie uległ też kształt zacisków blokujących wyciąg nóg. Dostosowano je w taki sposób, że posiadają wgłębienie na palec oraz rodzaj wycięcia ułatwiający wszelkie manipulacje. Wersje XDB, tak jak DB, wyposażone są w śruby motylkowe.
W tabelach porównano parametry poszczególnych modeli statywów z ich poprzednikami. Jak widać, w serii 190 zwiększono wysokość statywów, zarówno z wyciągniętą kolumną, jak i bez. Zmniejszono jednocześnie ich masę. Modele XB i XPROB możemy rozłożyć niżej od poprzedników, statyw XDB niestety nie – tu różnica wynosi aż 27 cm.

 

Nowe zaciski służące do regulacji wyciągu nóg statywu

Nowe zaciski służące do regulacji wyciągu nóg statywu

 

Nieco inaczej wygląda porównanie modeli 055. Zwiększono we wszystkich przypadkach wysokość statywu bez wyciągnięcia kolumny. Podobnie z kolumną wysuniętą, wyjątek stanowi porównanie modeli 055DB i 055XDB gdzie zmniejszono wysuw aż o 3 cm. Waga statywów pozostała na bardzo podobnym poziomie. Udźwig natomiast we wszystkich przypadkach jest identyczny.

 

Specyfikacje

 

Specyfikacje

 [kliknij tutaj] 

 

Nowe głowice

Wraz z nowymi statywami w ofercie pojawiły się również nowe głowice. Bardzo popularny model 141RC zastąpiono „odchudzonym” 804RC2, wycofano głowice 029 i 329RC4, a w ich miejsce Manfrotto proponuje 808RC4. To, co widać na pierwszy rzut oka, to inne zakończenia dźwigni do regulacji położenia głowic w różnych płaszczyznach. Poprzednie, bardzo grube, w kształcie walca rączki zostały wymienione na lepiej wyprofilowane, o mniejszych wymiarach.
Porównując modele 141RC i 804RC2 widzimy, że ten obecnie produkowany jest o 1 cm niższy, waży o 0,21 kg mniej, posiada też mniejszy o 2 kg udźwig. Do produkcji modelu 804RC2 zastosowano polimer o nazwie ADAPTO. Wytrzymałość statywów z niego wykonanych jest porównywalna do tych ze stopu aluminium, ale jest o około 50% lżejszy. Ponadto materiał ten nie koroduje, jest odporny na ekstremalne temperatury i doskonale tłumi drgania.

 

Nowe gniazdo do zmiany położenia kolumny centralnej

Nowe gniazdo do zmiany położenia kolumny centralnej

 

Nie traktujmy jednak zmniejszenia udźwigu jako wady. Do budowy współczesnych aparatów fotograficznych używane są lekkie tworzywa, większa część lustrzanek ma sensor mniejszy niż klatka filmu 35 mm. Zatem żeby uzyskać adekwatny kąt widzenia stosujemy mniejsze i lżejsze obiektywy. Ponadto wielu entuzjastów fotografii z różnych względów stosuje aparaty kompaktowe, które są jeszcze lżejsze od lustrzanek.
Bardzo ważną cechą w wyborze zestawu statyw-głowica jest jego waga. Dzięki dostosowaniu tego parametru do współcześnie produkowanego sprzętu chętniej zabieramy ze sobą lżejszy statyw, dający nam wystarczającą podporę. Efektem jest to, że częściej go używamy, co z kolei owocuje zdjęciami lepszej jakości o bardziej przemyślanej kompozycji.

 

190PROB

190PROB

 

190XPROB

190XPROB

Maksymalny rozstaw nóg w statywie 190PROB. W nowej wersji, aby uzyskać minimalną wysokość należy kolumnę centralną zamontować poziomo.

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 31-08-2009
 
godzina dodania: 16:06
 
odsłon: 14047
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Prawo w fotografii: Ochrona wizerunku i zasady jego rozpowszechniania - artykuł z Foto-Kuriera 6/14
fotografia
Prawo w fotografii: Dozwolony użytek czyli co i gdzie wolno wieszać - artykuł z Foto-Kuriera 5/14
fotografia
Warsztaty Photoshopa: Wyrównujemy oświetlenie - artykuł z Foto-Kuriera 3/16
fotografia
Znak wodny, czyli fotografowanie zabezpieczeń banknotów - artykuł z Foto-Kuriera 3/99
fotografia
CEWE Fotoksiążka jako Kronika Roczna - kupon promocyjny dla Czytelników Foto-Kuriera!
fotografia
Licencje oraz wykorzystanie zdjęć z banków fotografii - artykuł z Foto-Kuriera 12/12
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Perfekcyjne makro tanim kosztem – światło zastane – artykuł z FK 10/13
fotografia
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Sposób na „zimowe safari” - pełny artykuł z Foto-Kuriera 3/10
fotografia
Internetowe banki zdjęć - między nami a regulaminem - artykuł z Foto-Kuriera 4/15
fotografia
Najczęstsze błędy w umowach związanych z prawem autorskim - artykuł z Foto-Kuriera 3/15
fotografia
Mem internetowy fenomen, a zarazem przedmiot prawa autorskiego - artykuł Foto-Kurier 1-2/19
fotografia
Przebieranki na stadionie czyli kilka słów o statusie fotoreporterów - artykuł Foto-Kurier 8-9/17


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.127) / 0.110

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |