testowe Wakacyjne statywy cz. II czyli bez zbędnych kilogramów - pełna wersja artykułu opublikowanego w FK 6/2008
ciąg dalszy...
804RC2
![]() Głowica Manfrotto 804RC2
Dość lekką głowicę możemy znaleźć wśród modeli kulowych. Głowice takie są mniej precyzyjne, ale za to dużo szybsze w pracy, i dzięki temu wiele osób wybiera właśnie takie rozwiązanie.
486RC2
![]() Głowica Manfrotto 486RC2
488RC2
![]() Głowica Manfrotto 488RC2
Ponadto metodę blokowania aparatu rozwiązano w niej w taki sposób, że do obracania nim służy jedno pokrętło, a do zmiany położenia w innych płaszczyznach – drugie. Docenią to zwłaszcza miłośnicy zdjęć panoramicznych.
Jak kupować?
Przed zakupem statywu zawsze należy sobie zadać pytanie, jakie robimy zdjęcia, w jakich warunkach będziemy eksploatować statyw, i jak często. Nad wyborem sporo droższego statywu z włókien węglowych powinni się zastanowić użytkownicy, którzy większą część zdjęć wykonują w plenerze, a sprzęt transportują w wybrane miejsca za pomocą własnych mięśni. W takiej sytuacji dość szybko odczują nawet nieznaczną różnicę wagową. Statywy z włókien są sztywniejsze, mniej podatne na drgania (np. podczas wiatru). Jeżeli wybieramy markowy statyw, to prawdopodobnie wiążemy się z modelem danej marki na wiele lat. W tej dziedzinie technologie, w odróżnieniu od aparatów fotograficznych, ewoluują powoli. Dobre firmy oferują nam serwis i dostęp do części zamiennych. Ponadto zyskujemy możliwość korzystania z bardzo bogatej oferty akcesoriów dodatkowych. Nie powinniśmy oszczędzać na statywie, ponieważ od stabilności aparatu zależy techniczna jakość naszych zdjęć.
Dlaczego zatem większość oferty Manfrotto to jednak statywy aluminiowe?
Otóż do miejsca pracy dojeżdżamy najczęśniej samochodem. Statyw nosimy tylko na niewielkich odległościach. Zdjęcia plenerowe nie stanowią aż tak dużego procentu naszych prac. Często pracujemy we wnętrzach, studiach, pomieszczeniach zaadaptowanych na potrzeby fotografowania. Tutaj 50 czy 150 g nie zrobi nam tak wielkiej różnicy. Wybieramy wtedy tańszy statyw ze stopu aluminium, który, o czym nie wspomnieliśmy, jest mniej podatny na uszkodzenia mechaniczne.
Adrian Czechowski
fot.: mat. pras. Manfrotto
Przejdź do pierwszej części artykułu [kliknij tutaj]
Artykuł opublikowano w FK 6/2008 [kliknij tutaj]
data dodania: 22-12-2009
godzina dodania: 15:40
odsłon: 10850
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
![]() Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera - FK 12/25 wkrótce on-line Foto-Kurier 12/25 jest już w drukarni, a wkrótce będzie również on-line - w naszym e-kiosku. Tym razem okładkę ozdobiło zdjęcie przedstawiające Alberta Watsona, a wykonane na targach Paris Photo przez Tadeusza Koniarza. W wydaniu prezentujemy między innymi, jedyną w Polsce tego typu, obszerną relację z tego wydarzenia. W środku są też testy, opisy Canona RF 45 mm f/1,2 STM, Sony A7 V, Nikkora Z DX MC 35 mm f/1,7, Panasonica Lumix S 100-500 mm f/5-7,1 oraz procesora do filmów firmy AGO, o którym opowiada między innymi Marta Dębska w wywiadze o fotografii analogowej. Z przyjemnością prezentujemy też nowy cykl artykułów pt. "Kulisy jednego zdjęcia", który będziemy kontynuować przy współpracy z marką PRO STUFF, a do spotkania w pierszym odcinku zapraszamy razem z Łukaszem Pietrzakiem, który na potrzeby wydania zamienia się w Mikołaja. Jest też ogrom wspaniałych zdjęć naszych Czytleników prezentowanych w ramach działów Najlepsze z Najlepszych, Internetowego konkursu miesiąca oraz Oka Ekspertów. Jest też kolejny etap LIGI Foto-Kuriera. Jednym słowem będzie co czytać w zimowe wieczory. Tymczasem zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 11/25, który jeszcze przez tydzień będzie królował w salonach prasowych. ![]() Sony A7V w porównywarce Zaprezentowany 2 grudnia 2025 r. Sony A7 V, będący piątą generacją popularnej serii pełnoklatkowych aparatów bezlustrowych Sony A7, jest w naszej porównywarce. Zobacz dane techniczne aparatu. ![]() Sony DSC-RX1R III w porównywarce Zaprezentowany 15 lipca 2025 r. pelnoklatkowy kompakt Sony RX1R III z 61-milionowym przetwornikiem obrazu CMOS Exmor R jest w naszej porównywarce. Zobacz dane techniczne aparatu. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||