testowe Foto-Kurier na weekend: Sekrety fotografii podwodnej - pełny artykuł z Foto-Kuriera 7/2015
ciąg dalszy...Fotografowanie z lampą błyskową i w świetle zastanym
![]() Autor fotografujący pod wodą obiekty makro w Północnym Atlantyku u wybrzeży Irlandii. Fot. Marcin Trzciński.
Skoro już wiemy, że bez lamp błyskowych nie wydobędziemy pod wodą kolorów, to kiedy fotografujemy bez lampy błyskowej, wykorzystując jedynie światło zastane? Czy w ogóle taka fotografia ma sens? Otóż oczywiście, że fotografujemy i nie jest to pozbawione sensu. Dobrym przykładem są wraki. Wiadomo, że pod wodą nie podświetlimy za pomocą naszych lamp błyskowych wraku całego statku czy samolotu, nie mówiąc już o płetwonurku czy skalnym otoczeniu wraku. Wówczas rozwiązaniem jest całkowita rezygnacja z lamp błyskowych. Powstaje wówczas zdjęcie monochromatyczne, zazwyczaj w kolorach niebieskich, które można później w post-produkcji pokazać w wersji czarno-białej, tak jak na przykładzie [4].
![]() Wrak kutra rybackiego „Fortunal” na głębokości 45-55 metrów, wyspa Vis, Chorwacja. fot. Wojciech Nawrocki.
Innym rozwiązaniem jest użycie błysku dla znajdujących się blisko nas fragmentów wraku czy rafy, pokazując jakąś istotną część kadru lub jakiegoś ciekawego podwodnego mieszkańca (będzie to kolorowy fragment naszej fotografii), a reszta tła zostanie oświetlona światłem zastanym (będzie to monochromatyczne tło naszej fotografii) – patrz przykład, w którym chowająca się w zakamarkach rafy koralowej żółta ryba – Ustnik z maską zwany również Chetonik w masce (Chaetodon semilarvatus) [5], oświetlona jest lampą błyskową, przez co zarówno ona jak i fragment rafy koralowej są kolorowe, natomiast tło oświetlone jest światłem zastanym i uzyskało ono monochromatyczne, niebieskie zabarwienie.
Ustnik z maską zwany również Chetonik w masce (Chaetodon semilarvatus), Morze Czerwone, Egipt. fot. Wojciech Nawrocki.
Inną sytuacją, w której nie będziemy zmuszeni do stosowania lampy błyskowej, jest fotografowanie w stosunkowo płytkiej wodzie lub tuż pod jej taflą, gdzie penetrujące mocno słońce daje nam światło w pełnej gamie barw [6].
![]() Szczupak czyhający na ofiarę pod baldachimem podwodnych liści, rzeka Biebrza, Polska. Fotografia zajęła 1 miejsce w kategorii „Przyroda” oraz 3 miejsce w konkursie dodatkowym w VIII edycji ogólnopolskiego konkursu fotograficznego „Foto-festiwal.pl”. fot. Wojciech Nawrocki.
data dodania: 02-06-2017
godzina dodania: 14:00
odsłon: 13738
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
![]() Tom Craig - jedno zdjęcie wystarczy - Samsung One Shot Challenge - dołącz do wyzwania Co druga fotografująca osoba przyznaje, że pogoń za idealnym ujęciem odbiera radość z bycia tu i teraz. Samsung startuje z inicjatywą One Shot Challenge i z pomocą znanego londyńskiego fotografa Toma Craiga zachęca do poprzestania na jednym ujęciu, by zachować moment. Dołącz do wyzwania. ![]() Test Panasonica Lumix S1RII - 8K, Open Gate i 45 mln pikseli Panasonic LUMIX S1RII zadebiutował 25 lutego 2025 r., czyli w ponad 6 lat po barcelońskiej premierze swojego poprzednika S1R (1 lutego 2019 r.). Wyposażono go w hybrydowy system AF z detekcją fazy, ulepszoną aktywną stabilizacją obrazu (Active I.S.) oraz nowy pełnoklatkowy przetwornik CMOS o rozdzielczości 45 mln pikseli. ![]() Canon RF 45 mm f/1,2 STM Do rodziny obiektywów RF dołączył 6 listopada 2025 roku innowacyjny RF 45 mm f/1,2 STM – najlżejszy obiektyw RF o jasności f/1,2 w ofercie Canona. Zapoznaj się z informacją prasową na temat obiektywu. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||