Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Warsztaty Vegas cz. 5 - Stabilizacja obrazu, balans bieli - Pełna wersja artykułu z Foto-Kuriera 1/2013

W czwartym odcinku cyklu „Warsztaty Vegas” zajęliśmy się programowym kadrowaniem ujęć, obracaniem i animowaniem kadru oraz tytułami. Dziś zajmiemy się stabilizowaniem ujęć oraz korektą balansu bieli.

Programowe stabilizowanie ujęć

Wskazujemy klip wideo znajdujący się w oknie Project Media lub na linii edycyjnej. Następnie z menu Tools, z zakładki Video wybieramy opcję Stabilize Media.

 

Stabilize Media

Klikając prawym klawiszem myszy na wybranym klipie wideo znajdującym się na linii edycyjnej wybieramy opcję „Stabilize Media”.

Stabilize Media

Opcję „Stabilize Media” możemy również wybrać z menu „Tools”.

W otwartej zakładce możemy m.in. określić typ filmu jaki chcemy poddać stabilizacji, dokładność oraz stopień stabilizacji.

 

Stabilize Media

Zakładka „Stabilize Media”, w której możemy określić typ filmu jaki chcemy poddać stabilizacji, dokładność oraz stopień stabilizacji. Lista profili („Profile”) określa typ filmu jaki chcemy poddać stabilizacji, co umożliwia programowi precyzyjniejsze dobranie algorytmów przetwarzania niestabilnego obrazu. Opcje do wyboru:
General footage, fast analysis – typowe nagranie, szybka ­analiza,
General footage, medium analysis – typowe nagranie, analiza standardowa,
General footage, intensive analysis – typowe nagranie, analiza intensywna,
Handheld camera, slow-moving scene – ujęcia „z ręki”, powolne sceny,
Handheld camera, fast-moving scene – ujęcia „z ręki”, szybko poruszające się sceny,
Handheld camera, very smooth – ujęcia „z ręki”, bardzo łagodne ruchy,
Rescue extremely shaky footage – ratowanie bardzo niestabilnych nagrań,
Tracking a flying object in the sky – śledzenie latającego obiektu na niebie,
Tracking a flying object against a background – śledzenie obiektu na tle.

 

Stabilize Media

Accuracy – określenie dokładności wykrywania drgań kamery. W większości przypadków domyślne ustawienie jest odpowiednie i stanowi dobry kompromis pomiędzy dokładnością a potrzebną mocą obliczeniową sprzętu. Zwiększenie ustawienia czasami owocuje jeszcze dokładniejszą stabilizacją.
Detect fast camera motion – wykrywanie szybkich ruchów kamery. Używanie tej opcji jest przydatne w sytuacjach kiedy kamera porusza się szybko, np. podczas filmowania z jadącego pojazdu. Tego typu ujęcia wymagają dodatkowej, dokładniejszej analizy.
Motion to stabilize – wybór ruchu do stabilizacji. Pan/Tilt – usuwa drgania kamery; Pan/Tilt and Roll – drgania i obracanie kamerą; Pan/Tilt, Roll and Zoom – drgania, obracanie i powiększanie obrazu.
Pan/tilt stabilization – określenie stopnia łagodzenia drgań kamery.
Roll/zoom stabilization – funkcja jest aktywna kiedy w oknie Motion to stabilize wybrana jest opcja Pan/Tilt, Roll and Zoom. Określenie stopnia łagodzenia obracania kamerą i niepożądanych efektów powiększania.
Rolling shutter correction – korekta tzw. efektu „Rolling shutter” („pochylenie” obrazu podczas panoramowania).
Use Profile Defaults – przywracanie domyślnych ustawień.

 


Po ustawieniu żądanych parametrów zatwierdzamy przyciskiem Apply. W tym momencie program przetworzy dany klip. Czas przetwarzania uzależniony jest od długości klipu, jakości nagrania, stopnia zaawansowania wybranych opcji oraz mocy obliczeniowej komputera.
W celu usunięcia efektu stabilizacji w danym klipie wideo należy wybrać opcję Remove w zakładce Stabilize Media.

 

Stabilize Media nie aktywny

Pełny kadr bez użycia opcji „Stabilize Media”. Zwróćmy uwagę na elementy znajdujące się najbliżej krawędzi kadru, jak biała kartka z dołu, czy krawędź klocka z prawej strony. Po ustabilizowaniu ujęcia te elementy znikną z obrazu (patrz zdjęcie po prawej). Zawężenie kadru zależne jest od zakresu nieporządanych drgań kamery.

 

Stabilize Media aktywny

Po zastosowaniu opcji „Stabilize Media” brzegi kadru są obcinane. Następuje niezauważalne pogorszenie jakości obrazu, ponieważ wycinek z kadru jest powiększany, co wiąże się z interpolacją pikseli obrazu.

 

Efektem ubocznym użycia funkcji Stabilize jest to, że obcinane są brzegi kadru. W zależności od nasilenia (amplitudy) drgań kamery, program automatycznie tworzy wycinek z kadru. Tracimy w ten sposób niewielki fragment obrazu. Następstwem tego jest również minimalne pogorszenie jakości obrazu. Ponieważ wycinek z kadru musi zostać powiększony do standardowej wielkości obrazu, co wiąże się z „rozciągnięciem” poszczególnych pikseli obrazu (interpolacją).

 

Przetwarzanie

Po zatwierdzeniu następuje przetwarzanie, którego czas trwania uzależniony jest od długości klipu, jakości nagrania, stopnia zaawansowania wybranych opcji oraz mocy obliczeniowej komputera.

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 12-12-2014
 
godzina dodania: 09:00
 
odsłon: 6793
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Prawo w fotografii: Ochrona wizerunku i zasady jego rozpowszechniania - artykuł z Foto-Kuriera 6/14
fotografia
Prawo w fotografii: Dozwolony użytek czyli co i gdzie wolno wieszać - artykuł z Foto-Kuriera 5/14
fotografia
Warsztaty Photoshopa: Wyrównujemy oświetlenie - artykuł z Foto-Kuriera 3/16
fotografia
Znak wodny, czyli fotografowanie zabezpieczeń banknotów - artykuł z Foto-Kuriera 3/99
fotografia
CEWE Fotoksiążka jako Kronika Roczna - kupon promocyjny dla Czytelników Foto-Kuriera!
fotografia
Licencje oraz wykorzystanie zdjęć z banków fotografii - artykuł z Foto-Kuriera 12/12
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Perfekcyjne makro tanim kosztem – światło zastane – artykuł z FK 10/13
fotografia
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Sposób na „zimowe safari” - pełny artykuł z Foto-Kuriera 3/10
fotografia
Internetowe banki zdjęć - między nami a regulaminem - artykuł z Foto-Kuriera 4/15
fotografia
Najczęstsze błędy w umowach związanych z prawem autorskim - artykuł z Foto-Kuriera 3/15
fotografia
Mem internetowy fenomen, a zarazem przedmiot prawa autorskiego - artykuł Foto-Kurier 1-2/19
fotografia
Przebieranki na stadionie czyli kilka słów o statusie fotoreporterów - artykuł Foto-Kurier 8-9/17


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.137) / 0.123

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |