testowe Warsztaty Vegas cz. 5 - Stabilizacja obrazu, balans bieli - Pełna wersja artykułu z Foto-Kuriera 1/2013
W czwartym odcinku cyklu „Warsztaty Vegas” zajęliśmy się programowym kadrowaniem ujęć, obracaniem i animowaniem kadru oraz tytułami. Dziś zajmiemy się stabilizowaniem ujęć oraz korektą balansu bieli.
Programowe stabilizowanie ujęć
![]() Klikając prawym klawiszem myszy na wybranym klipie wideo znajdującym się na linii edycyjnej wybieramy opcję „Stabilize Media”.
![]() Opcję „Stabilize Media” możemy również wybrać z menu „Tools”. W otwartej zakładce możemy m.in. określić typ filmu jaki chcemy poddać stabilizacji, dokładność oraz stopień stabilizacji.
![]()
Zakładka „Stabilize Media”, w której możemy określić typ filmu jaki chcemy poddać stabilizacji, dokładność oraz stopień stabilizacji. Lista profili („Profile”) określa typ filmu jaki chcemy poddać stabilizacji, co umożliwia programowi precyzyjniejsze dobranie algorytmów przetwarzania niestabilnego obrazu. Opcje do wyboru:
![]()
Accuracy – określenie dokładności wykrywania drgań kamery. W większości przypadków domyślne ustawienie jest odpowiednie i stanowi dobry kompromis pomiędzy dokładnością a potrzebną mocą obliczeniową sprzętu. Zwiększenie ustawienia czasami owocuje jeszcze dokładniejszą stabilizacją.
![]() Pełny kadr bez użycia opcji „Stabilize Media”. Zwróćmy uwagę na elementy znajdujące się najbliżej krawędzi kadru, jak biała kartka z dołu, czy krawędź klocka z prawej strony. Po ustabilizowaniu ujęcia te elementy znikną z obrazu (patrz zdjęcie po prawej). Zawężenie kadru zależne jest od zakresu nieporządanych drgań kamery.
![]() Po zastosowaniu opcji „Stabilize Media” brzegi kadru są obcinane. Następuje niezauważalne pogorszenie jakości obrazu, ponieważ wycinek z kadru jest powiększany, co wiąże się z interpolacją pikseli obrazu.
Efektem ubocznym użycia funkcji Stabilize jest to, że obcinane są brzegi kadru. W zależności od nasilenia (amplitudy) drgań kamery, program automatycznie tworzy wycinek z kadru. Tracimy w ten sposób niewielki fragment obrazu. Następstwem tego jest również minimalne pogorszenie jakości obrazu. Ponieważ wycinek z kadru musi zostać powiększony do standardowej wielkości obrazu, co wiąże się z „rozciągnięciem” poszczególnych pikseli obrazu (interpolacją).
![]() Po zatwierdzeniu następuje przetwarzanie, którego czas trwania uzależniony jest od długości klipu, jakości nagrania, stopnia zaawansowania wybranych opcji oraz mocy obliczeniowej komputera.
data dodania: 12-12-2014
godzina dodania: 09:00
odsłon: 7183
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
![]() Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera - FK 12/25 wkrótce on-line Foto-Kurier 12/25 jest już w drukarni, a wkrótce będzie również on-line - w naszym e-kiosku. Tym razem okładkę ozdobiło zdjęcie przedstawiające Alberta Watsona, a wykonane na targach Paris Photo przez Tadeusza Koniarza. W wydaniu prezentujemy między innymi, jedyną w Polsce tego typu, obszerną relację z tego wydarzenia. W środku są też testy, opisy Canona RF 45 mm f/1,2 STM, Sony A7 V, Nikkora Z DX MC 35 mm f/1,7, Panasonica Lumix S 100-500 mm f/5-7,1 oraz procesora do filmów firmy AGO, o którym opowiada między innymi Marta Dębska w wywiadze o fotografii analogowej. Z przyjemnością prezentujemy też nowy cykl artykułów pt. "Kulisy jednego zdjęcia", który będziemy kontynuować przy współpracy z marką PRO STUFF, a do spotkania w pierszym odcinku zapraszamy razem z Łukaszem Pietrzakiem, który na potrzeby wydania zamienia się w Mikołaja. Jest też ogrom wspaniałych zdjęć naszych Czytleników prezentowanych w ramach działów Najlepsze z Najlepszych, Internetowego konkursu miesiąca oraz Oka Ekspertów. Jest też kolejny etap LIGI Foto-Kuriera. Jednym słowem będzie co czytać w zimowe wieczory. Tymczasem zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 11/25, który jeszcze przez tydzień będzie królował w salonach prasowych. ![]() Sony A7V w porównywarce Zaprezentowany 2 grudnia 2025 r. Sony A7 V, będący piątą generacją popularnej serii pełnoklatkowych aparatów bezlustrowych Sony A7, jest w naszej porównywarce. Zobacz dane techniczne aparatu. ![]() Sony DSC-RX1R III w porównywarce Zaprezentowany 15 lipca 2025 r. pelnoklatkowy kompakt Sony RX1R III z 61-milionowym przetwornikiem obrazu CMOS Exmor R jest w naszej porównywarce. Zobacz dane techniczne aparatu. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||