Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Jak fotografować drobne ptaki w czasie lotu?

Ludzi (w tym fotografów) od dawna fascynowała ptasia umiejętność latania. Te duże, poruszające się w powietrzu stosunkowo wolno, są łatwym celem dla fotografa dysponującego długim teleobiektywem. Trochę gorzej przedstawia się sprawa fotografowania ptasiej drobnicy.

Zdjęcia małych lotników wykonywane były najpierw w okolicach karmnika, potem w upatrzonych miejscach w terenie. Występują tam ­„zaprzyjaźnione” grubodzioby, dzwońce, szczygły i szpaki. Ponieważ trwa między nimi nieustanny konflikt o teren i dostęp do pokarmu – ciągle wybuchają sprzeczki i wzajemne przeganianie się. Gdy wybucha awantura, łatwo przewidzieć moment, kiedy ptaki wzbiją się w powietrze.



zbliżenie lecącego dzwońca


Najłatwiej fotografuje się start (znane miejsce ustawienia ostrości) i dolot do miejsca, na które wstępnie nastawiliśmy ostrość naszego teleobiektywu. Ptaki manifestują chęć lotu, oddając chwilę wcześniej kał. Stąd powiedzenie sokolników „Każdy ptaszek po zesraniu (sic!) zaraz myśli o lataniu”. Przed startem, u małych ptaków występuje drobienie nogami i charakterystyczne przykucnięcie przed wybiciem się w powietrze. Dlatego fotografowanie ptaszków startujących z roślin jest znacznie łatwiejsze niż z ziemi, bowiem gałązka nieco amortyzuje wybicie się w górę, opóźniając o ułamek sekundy start pierzastego modela. To z reguły wystarcza do wcześniejszego wciśnięcia spustu aparatu fotograficznego.



wyścigi dzwońców o dominację w stadzie



Przy makroskali fotografowania i przy papierowej głębi ostrości (teleobiektyw!), żaden autofocus nie nadąży z nastawianiem ostrości na mały, szybki obiekt. Wobec tego należy go wyłączyć i ręcznie ustawić ostrość (ze względu na różnice szybkości lotu) na punkt około 20 cm przed ptakiem startującym i ok. pół metra przed ptakiem lądującym.



sikorka bogatka



Następnie albo wykonać (z wyprzedzeniem) serię zdjęć, albo próbować ręcznie wyzwolić migawkę o tyle wcześniej, by uchwycić ptaka w miejscu nastawionej ostrości. Oczywiście, o udanym zdjęciu decydują nie tylko wyraźne szczegóły, ale też poza, w której zamroziliśmy ptaka w kadrze. Ideałem jest sytuacja, gdy model jest oświetlony słońcem od tyłu (pióra rozpostartych skrzydeł ukazują swoją półprzezroczystą strukturę), a z przodu doświetlony albo lampą błyskową, albo za pomocą ekranu rozjaśniającego (na moim przykładzie – biała ściana budynku dobrze odbijająca światło słoneczne). Oczywiście, wymagany jest odpowiednio krótki czas naświetlania, by zamrozić lub ukazać w sposób wyraźny szczegóły budowy fotografowanego ptaka. Natomiast w czasie powietrznych gonitw i bijatyk niewielkie nieostrości są nawet pożądane, dodając zdjęciu dynamiki.



dzwońce-powietrzna awantura



Ten typ fotografii, ze względu na astronomiczną liczbę nieudanych zdjęć, wymaga stosowania aparatów cyfrowych. Zaryzykuję: na każde 100 zdjęć tylko jedno jest satysfakcjonujące! Przy fotografowaniu na filmach doprowadziłoby to fotografującego do ruiny finansowej. A tak – nic nie kosztuje!

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 27-04-2018
 
godzina dodania: 16:20
 
odsłon: 24928
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

10-03-2013 11:30
Fantastyczne zdjęcia...ale i mozolna praca
13-01-2013 23:23
Niesamowite!!!!
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Prawo w fotografii: Ochrona wizerunku i zasady jego rozpowszechniania - artykuł z Foto-Kuriera 6/14
fotografia
Prawo w fotografii: Dozwolony użytek czyli co i gdzie wolno wieszać - artykuł z Foto-Kuriera 5/14
fotografia
Warsztaty Photoshopa: Wyrównujemy oświetlenie - artykuł z Foto-Kuriera 3/16
fotografia
Znak wodny, czyli fotografowanie zabezpieczeń banknotów - artykuł z Foto-Kuriera 3/99
fotografia
Licencje oraz wykorzystanie zdjęć z banków fotografii - artykuł z Foto-Kuriera 12/12
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Perfekcyjne makro tanim kosztem – światło zastane – artykuł z FK 10/13
fotografia
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Sposób na „zimowe safari” - pełny artykuł z Foto-Kuriera 3/10
fotografia
Internetowe banki zdjęć - między nami a regulaminem - artykuł z Foto-Kuriera 4/15
fotografia
Najczęstsze błędy w umowach związanych z prawem autorskim - artykuł z Foto-Kuriera 3/15
fotografia
Mem internetowy fenomen, a zarazem przedmiot prawa autorskiego - artykuł Foto-Kurier 1-2/19
fotografia
Przebieranki na stadionie czyli kilka słów o statusie fotoreporterów - artykuł Foto-Kurier 8-9/17
fotografia
Okiem Leonarda - czy ocena zdjęcia może być obiektywna? Artykuł Foto-Kurier 10/13
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Węzeł Gordyjski czyli o co chodzi z kartami SD - artykuł Foto-Kurier 4/16


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2021. (0.105) / 0.089

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |