Wydania FK: 182,
publikacje: 9629,
wydarzenia: 2237,
opisy i testy: 2181,
galerie zdjęć: 314701,
użytkownicy: 10091
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Warsztaty Photoshopa: Jak wykorzystać maski przy edycji zdjęć? Pełny artykuł z Foto-Kuriera 4/2009
Wielu początkujących użytkowników Photoshopa nie korzysta z masek. Na pierwszy rzut oka wydają się one bardzo skomplikowane i nieużyteczne. W tym artykule postaramy się wyjaśnić, że maska nie jest czymś, czego trzeba unikać, a wręcz przeciwnie, ułatwia edycję naszych fotografii, daje duże możliwości i kontrolę nad nanoszonymi efektami.
Co to jest „maska”?
Gdy zaczynamy przygodę z Photoshopem, i poznajemy narzędzia do zaznaczania takie jak Lasso, Magic Wand (Różdżka) czy w końcu Pen (Pióro), nie możemy sobie wyobrazić, do czego może przydać się maska. Jest ona niczym innym jak kolejną metodą wyselekcjonowania jakiejś części obrazu. Okazuje się, że żadne z wymienionych wcześniej narzędzi nie poradzi sobie w przypadkach, gdy mamy obrazy o zróżnicowanej ostrości, gdy detale na zdjęciach są postrzępione, gdy potrzebujemy, aby część zaznaczonego elementu była wtopiona w inną fotografię. Stosując maskę jesteśmy w stanie kontrolować miękkość krawędzi.
Maska jest to po prostu zaznaczenie przedstawione jako obrazek w skali szarości, przy czym miejsca odkryte wyświetlane są w kolorze białym, zakryte – w czarnym, a częściowo zaznaczone i zmiękczone krawędzie w odcieniach szarości. Zaletą masek jest możliwość oglądania jej niezależnie od obrazka (zrzut 1), razem z obrazkiem (zrzut 2) lub przekształcenie jej w znane nam „biegające mrówki” (zrzut 3). Na zrzucie 2 widzimy, że ma ona półprzezroczysty kolor czerwony (uaktywniamy to w palecie Channels/Kanały, włączając podgląd kanału Layer/mask). Jest on męczący dla oka, ale możemy go zmienić, jak i jego przezroczystość. Domyślnie jednak ma ona kolor czerwony, imitując rubylith*. Czerwony kolor wskazuje obszary zamaskowane, czyli niezaznaczone, które nie będą podlegały zmianie, a brak koloru – odwrotnie. Przy przełączeniu na widok czarno-biały (wyłączamy wszystkie kanały opróczLayer/mask) jesteśmy w stanie zobaczyć, w których miejscach maska ma niedociągnięcia (pokazane strzałkami na zrzucie 1). Dzięki temu potem możemy je usunąć poprawiając maskę W dalszej części przedstawimy jedną z wielu możliwości zastosowania masek.
Rozmycie tła za pomocą maski
O zjawisku rozmycia tła pisaliśmy już w Foto•Kurierze 03/2009. Tu przedstawimy jak dany efekt uzyskać w programie graficznym, w naszym przypadku jest to Photoshop. W tym celu posłużymy się zdjęciem osiołka, który ma wokół siebie kilka nieistotnych elementów (fot. obok). Jest on dosyć dobrze uchwycony, ale w lewy górny róg „weszła” czyjaś ręka, za nim widać część innego osła, i ogólnie jest za duża głębia ostrości. Zaczynamy naprawę.
Kompozycję zdjęcia psuje tułów osła stojącego z tyłu i część ręki widoczna w lewym górnym rogu. Przydałaby się też mniejsza głębia ostrości.
Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 1/25 Obiektywy dostępne jest w najlepszych salonach prasowych i on-line. W środku, oprócz kompendium wiedzy na temat obiektywów, znajduje się aż 111 modeli obiektywów 9 producentów. To jedyna tego typu publikacja na świecie. Przejrzyj ją on-line i ... Zrozum obiektyw i zrób lepsze zdjęcia.
Leica D-Lux 8 umożliwia bezproblemowe fotografowanie i nagrywanie wideo. Ma wszystkie niezbędne funkcje do fotografii i filmów 4K, z możliwością ręcznego wyboru parametrów ekspozycji lub całkowicie automatycznego. Leica D-Lux 8 mieści się w każdej kieszeni. To niezwykle wydajny aparat kompaktowy, przypominający modele marki Panasonic, wyposażony w jasny obiektyw Leica DC Vario-Summilux...
Firma Kyocera zaprezentowała demo Contax'a N
Digital, który będzie na rynku jesienią 2001 roku w cenie 15 tysięcy DEM. N Digital bazuje na modelu Contax N1, ma...
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024