testowe Jak fotografować BIELIKI - pełny artykuł Foto-Kurier 11/14
Mijają cztery lata, odkąd rozpocząłem fotografowanie orłów bielików z dwóch stacjonarnych czatowni. Chciałbym Państwu przekazać wnioski, do których doszedłem po tak długim okresie, usprawniających efektywne fotografowanie.
![]()
fot. Dariusz Dura
Po pierwsze – jest przynęta – są zdjęcia. Nawet, jeżeli przy niej nie siądą bieliki, mamy szansę na inne modele (lisy, jenoty, myszołowy, żurawie, czaple, itp.) Fotografując ze stacjonarnej czatowni, przyjmijmy generalne założenie, że ruch naszego teleobiektywu, zawsze zostanie dostrzeżony i kończy definitywnie zdjęcia w tym dniu. Prawie stuprocentową pewność natomiast mamy, że orły siądą na okolicznych drzewach i będą obserwować okolicę wyłożenia zanęty. Tu rozwiązują sprawę dwa teleobiektywy (przekładanie ich do innego okienka w ogóle nie wchodzi w grę – ruch trwale wystraszy orły). Są wycelowane w dwóch różnych kierunkach: jeden w kierunku koron drzew, gdzie siadają statystycznie najczęściej nasi modele, drugi wycelowany jest w kierunku wyłożonego pokarmu. Dlaczego w kierunku? Bo bieliki nigdy nie siadają przy przynęcie, tylko w jej okolicy. Przez kilkadziesiąt sekund z ziemi obserwują czujnie otoczenie i dopiero, gdy stwierdzą, że jest bezpiecznie, podbiegają lub podfruwają do przynęty. Tu kolejna istotna uwaga. Aby zdjęcia nie były monotonne, najbardziej interesują nas ujęcia dynamiczne, czyli doloty i odloty. Nie chcąc poruszać obiektywem, przy siadaniu ptaków mam włączony w aparacie tryb śledzenia ostrości z automatycznym wyborem pola AF.
![]()
fot. Dariusz Dura
Dysponując teleobiektywem zmiennoogniskowym (200-400 mm) nastawiam wtedy najmniejszą ogniskową. Gdy bielik szykuje się do odlotu, przy najdłuższej ogniskowej obiektywu, przełączam automatyczne śledzenie ostrości na pojedynczy AF i ręcznie prowadzę obiektyw za odlatującym modelem. Automatyka aparatu w moim Nikonie D300s jest znacznie szybsza od mojego refleksu, więc większość ujęć jest ostra. Kilkuletnia obserwacja zachowania orłów nauczyła mnie, że bieliki w locie reagują słabiej na ruch obiektywu dwie sekundy przed lądowaniem (są skupione na ocenie lądowiska), gdy atakują ofiarę lub gdy w okolicy miejsca lądowania znajduje się kilka ruchomych, nie zagrażających im obiektów (np. kruki, lis, czapla, żurawie). Tak też jest w momencie uchwycenia i niesienia zdobyczy. Ponieważ przy fotografowaniu ptaków w koronach drzew korzystam z korpusu Nikona 1 V1 (z adapterem do pełnoklatkowych obiektywów) pojawił się problem ze stabilnym połączeniem tego body z potężnym teleobiektywem o znacznie wyższej stopce. Szperając po internecie, trafiłem na przystawkę firmy Velbon SPT-1, która stabilnie łączy w sztywną konstrukcję duży teleobiektyw i nieproporcjonlnie mały korpus Nikona 1 V1.
![]()
Całość zamontowana w stopce statywowej umożliwia stabilne wykonywanie zdjęcia nawet przy ekstremalnych długościach ogniskowej (powyżej 150 mm!).
Przynęta
![]()
fot. Dariusz Dura
Przy wykładaniu mięsa i ryb pojawia się problem zjadania przynęty (zanim przylecą orły) przez inne zwierzęta (kruki, myszołowy i lisy). Wykładając w jednym miejscu 5 kg ryb o godzinie 3 rano – mogą one nie doczekać do godz. 10, gdy przylatują orły, bo kruki i lisy zaczynają żerowanie już od 5 rano.
![]()
fot. Dariusz Dura
data dodania: 01-06-2018
godzina dodania: 09:10
odsłon: 14286
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
![]() Nikon Zf w srebrnej wersji 4 września 2025 r. Nikon wprowadził na rynek nową srebrną wersję pełnoklatkowego aparatu bezlusterkowego Zf. To bezlusterkowiec, który łączy w sobie klasyczny design inspirowany kultowym aparatem analogowym Nikon FM2 z doskonałą wydajnością aparatu pełnoklatkowego. Od momentu premiery czarnego Zf (20 września 2023 r.) model ten cieszy się ogromną popularnością dostał nagrodę EISA sezonu 2024-2025), a firma Nikon... ![]() Foto-Kurier 11/25 wysłany do prenumeratorów Foto-Kurier 11/25 zagościł dziś u Canona przy okragłym stole, co oznacza, że został dziś wysłany do prenumeratorów. Życzymy ciekawej lektury i udanego weekendu. ![]() Foto-Kurier - FK 11/25 on-line w naszym e-kiosku - wkrótce w najlepszych salonach prasowych Foto-Kurier 11/25 dostępny również on-line - w naszym e-kiosku. Tym razem okładkę ozdobiło zdjęcie autorstwa Leszka Wygachiewicza, które prezentujemy w dziale Najlepsze z Najlepszych w środku wydania. Powstało z 2032 zdjęć składowych i przedstawia głowę szerszenią. W środku też testy, opisy Canona R6 Mark III i Nikona ZR oraz testy Canona 85 mm f/1,4L VCM, Panasonica Lumix S1RII, Tamrona 16-30 mm f/2,8 oraz Sony FE 100 mm f/2,8 GM. Jak zwykle jest co poczytać i czym się zainspirować. Zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 10/25, który jeszcze przez kilka dni będzie królował w najlepszych salonach prasowych. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||