Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Warsztaty Photoshopa - Maski część III WYOSTRZANIE. Pełny artykuł z Foto-Kuriera 6/2009.

ciąg dalszy...

Krok 3
Krawędzie – pogrubianie, zmiękczanie…

Teraz przydałoby się bardziej uwidocznić krawędzie. Przechodzimy do Filter/Other/Maximum, (za pomocą tego filtra pogrubimy krawędzie) i wybieramy 1 piksel (w naszym przypadku to wystarczająca wartość, jednak zachęcamy do eksperymentowania [1]. Widać że są zdecydowanie wyraźniejsze, ale jeszcze za delikatne, nam potrzebne są grubsze.

Pomoże nam w tym Filter/Nosie/Median, (przeważnie ta sama wartość parametru co użyta w filtrze Maximum powinna być dobra [2]). Wygląda to już nieźle, ale użycie filtra Maximum spowodowało, że utworzyły się zamiast linii krawędzi małe kwadraciki, a nie o to nam chodziło.

Żeby się ich pozbyć, a w zasadzie połączyć, wybieramy Filter/Blur/Gaussian Blur, również z wartością 1 (i tu również najlepszy efekt daje zazwyczaj ta sama wartość, co użyta w filtrze Maximum), efekt pokazany na zrzucie [3].


Krok 4
Maska i wyostrzanie

Mając odpowiednio wydobyte krawędzie, z dodatkowego kanału robimy zaznaczenie (klikamy na kanał z wciśniętym klawiszem Ctrl), przechodzimy do widoku standardowego (klikając na wspólny kanał RGB [1]). W palecie Layers przechodzimy na warstwę skopiowaną, i na podstawie zaznaczenia tworzymy maskę (klikamy w dolej części palety Layers na ikonę maski  [2] lub z menu Layer/layer Mask/Reveal Selection). Przechodzimy na warstwę, na którą założyliśmy maskę, i zaczynamy ostrzenie. Maską przykryliśmy wszystko, pozostawiając jedynie krawędzie, jednak widzimy na zrzucie [3] – pokazują to „biegające mrówki” – że oprócz motocyklisty zaznaczone też są niektóre źdźbła trawy (możemy je usunąć z zaznaczenia ale o tym za chwilę).

Teraz likwidujemy podgląd „maszerujących mrówek” (Ctrl+D), ustawiamy podgląd zdjęcia na 100% (View/Actual Pixels) i wybieramy Filter/Sharpen/Unsharp Mask; z opcji tam dostępnych wybieramy w naszym przypadku Amount=100, Radius=2, Threshold=0 [4]. Lepiej na tym etapie przeostrzyć zdjęcie gdyż później możemy korygować „moc ostrzenia” kryciem warstwy. Mając maskę możemy decydować, które krawędzie i w jakim stopniu mają być wyostrzone, odkrywając bądź zakrywając je, malując pędzlem z różnym stopniem krycia, wielkości i miękkości. I właśnie teraz możemy zakryć maską niepotrzebnie wyostrzone źdźbła trawy. Na koniec oczywiście spłaszczamy i zapisujemy zdjęcie jako kopię, gdyż może się w przyszłości okazać, że potrzebne nam będzie zdjęcie innego formatu, i powinniśmy je wyostrzyć używając zupełnie innych parametrów. Poniżej prezentujemy efekt opisanych operacji.



ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 10-05-2017
 
godzina dodania: 11:00
 
odsłon: 5231
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Prawo w fotografii: Ochrona wizerunku i zasady jego rozpowszechniania - artykuł z Foto-Kuriera 6/14
fotografia
Prawo w fotografii: Dozwolony użytek czyli co i gdzie wolno wieszać - artykuł z Foto-Kuriera 5/14
fotografia
Warsztaty Photoshopa: Wyrównujemy oświetlenie - artykuł z Foto-Kuriera 3/16
fotografia
Znak wodny, czyli fotografowanie zabezpieczeń banknotów - artykuł z Foto-Kuriera 3/99
fotografia
CEWE Fotoksiążka jako Kronika Roczna - kupon promocyjny dla Czytelników Foto-Kuriera!
fotografia
Licencje oraz wykorzystanie zdjęć z banków fotografii - artykuł z Foto-Kuriera 12/12
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Perfekcyjne makro tanim kosztem – światło zastane – artykuł z FK 10/13
fotografia
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Sposób na „zimowe safari” - pełny artykuł z Foto-Kuriera 3/10
fotografia
Internetowe banki zdjęć - między nami a regulaminem - artykuł z Foto-Kuriera 4/15
fotografia
Najczęstsze błędy w umowach związanych z prawem autorskim - artykuł z Foto-Kuriera 3/15
fotografia
Mem internetowy fenomen, a zarazem przedmiot prawa autorskiego - artykuł Foto-Kurier 1-2/19
fotografia
Przebieranki na stadionie czyli kilka słów o statusie fotoreporterów - artykuł Foto-Kurier 8-9/17


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.097) / 0.089

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |