Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Foto-Kurier na weekend: Sekrety fotografii podwodnej - pełny artykuł z Foto-Kuriera 7/2015

ciąg dalszy...

Ekspozycja

 Pomocne wskazówki
• Jeśli lampy błyskowe, to lepiej dwie niż jedna – jedna błyśnie zawsze tylko z jednej strony, a po tej drugiej utworzy się niewskazany i nieestetyczny cień.
• Nie ważne, na jakim poziomie umiejętności fotografujesz, fotografuj zawsze w formacie RAW. Jeśli jesteś początkującym fotografem i nie chcesz jeszcze na tym etapie wtajemniczać się w wywoływanie plików RAW, to fotografuj w trybie JPEG+RAW, w którym zdjęcia zapisują się w obu formatach. Jeśli okaże się, że uchwyciłeś „kadr życia”, a nie fotografowałeś w RAW-ach tylko w samych JPEG-ach, to będziesz sobie potem „pluł w brodę”. Z RAW-a jesteśmy w stanie wyciągnąć o wiele więcej podczas obróbki zdjęć, nie pogarszając jakości fotografii.
• Jakim sprzętem masz fotografować – takim, który będziesz potrafił obsłużyć, proporcjonalnie do Twoich umiejętności. Idąc dalej: „jeśli już złapiesz bakcyla i przekonasz się (lub inni Cię przekonają), że Ci wychodzi, przeskocz jak najszybciej na lustrzankę i kup sprzęt najlepszy i najdroższy, na jaki Cię stać. Osobiście żałuję, że nikt nie udzielił mi takiej rady, zaraz po rozpoczęciu mojej przygody z fotografią podwodną. Teraz już wiem, że powinienem był przeskoczyć na pełną klatkę o kilka lat wcześniej.
• Jeśli już obrabiasz pliki RAW, to rób to na monitorze graficznym, a nie na nieskalibrowanym laptopie. Nawet podstawowy i najtańszy monitor graficzny, będzie do tego celu nadawał się dużo lepiej niż laptop. Ma to szczególne znaczenie w fotografii podwodnej (patrz sekcja Światło i kolory).
• Pamiętaj o kompozycji – to ona świadczy nade wszystko o udanym kadrze – jest na ten temat mnóstwo książek i publikacji, a zasady komponowania obrazu są aplikowane dla każdej fotografii – tu fotografia podwodna nie jest żadnym wyjątkiem i nie różni się niczym od innych jej typów.
• Oglądaj fotografie znanych i docenionych fotografów przyrody i fotografów podwodnych – zobacz jak oni kadrują. Najlepiej rób to kupując ich albumy w wydaniu papierowym, „odpal” nastrojową muzykę, weź kieliszek dobrego trunku lub zaparz gorącą herbatkę z miodem i cytrynką, zasiądź wygodnie w fotelu, przy dobrym świetle i delektuj się pięknym obrazem…
 

 

Lampa błyskowa (a najlepiej dwie) służy nie tylko do wydobycia koloru, ale także do zamrożenia ruchu. W warunkach podwodnych, bez błysku nie byłoby szans na zamrożenie ruchu przy jednoczesnym wydobyciu barw. Ustawianie parametrów ekspozycji pod wodą, rządzi się dokładnie tymi samymi zasadami, co w fotografii na powierzchni. Różnica polega tylko na tym, że w fotografii podwodnej bardziej widoczne są skutki zastosowania tej zmiany. Otwierając mocniej przysłonę (czyli zmniejszając liczbę przysłony), tak jak na powierzchni, zarówno wpuszczamy więcej światła, jak i rozmywamy bardziej tło. Jednakże w fotografii podwodnej warunki świetlne są trudniejsze, światła jest mniej i dlatego bardziej zauważalnie będzie, np. doświetlenie czy niedoświetlenie tła światłem zastanym. Jeśli dorzucimy teraz kolejną zmienną, czyli lampę błyskową, która przyjdzie nam z pomocą i zamrozi ruch, to możemy pokusić się o stosunkowo długie czasy naświetlania (1/60, czy nawet 1/30 s) i regulując stopniem otwarcia przysłony, sprawiać, że pierwszy plan będzie magiczny, kolorowy i zamrożony, a tło będzie dobrze doświetlone światłem zastanym.

 


Żarłacz białopłetwy (Carcharhinus longimanus), Morze Czerwone, Egipt. fot. Wojciech Nawrocki.

 

 Nie popłyń za daleko
 Nie popłyń za daleko, tzn. uważaj by w całości nie pochłonęło cię fotografowanie, a Ty zapomnisz o całym świecie, wskazaniach manometru ciśnienia powietrza w butli, komputerze wskazującym głębokość i czas, które już przekroczyłeś, nurkującym z Tobą koledze, itd. Pamiętaj, że nie tylko fotografujesz, ale przede wszystkim nurkujesz – masz na to określony czas i głębokość, których nie możesz przekraczać.
 

 

Pod wodą, fotografując z lampami błyskowymi, zdecydowanie lepszy jest tryb ręcznego doboru parametrów ekspozycji (tryb manualny), zaś energię błysku najłatwiej i najszybciej regulować pokrętłem na obudowie. Z kolei fotografując bez lampy błyskowej dobrze jest używać trybu preselekcji przysłony. Dzięki temu poprzez kontrolowanie otwarcia przysłony, sami decydujemy o głębi ostrości.
Obok przedstawiamy kilka podwodnych fotografii z magicznego, podwodnego świata.

 

Wojciech Nawrocki

Te i wiele innych fotografii możecie Państwo obejrzeć na stronie www.zambu.pl oraz na FanPage na Facebooku pod adresem
www.facebook.com/wojciech.nawrocki.photo.portfolio do którego polubienia, gorąco Państwa zapraszam.

 

Tekst ukazał się w Foto-Kurierze nr 7/2015 >>> 

 

 



 
data dodania: 02-06-2017
 
godzina dodania: 14:00
 
odsłon: 12130
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Prawo w fotografii: Ochrona wizerunku i zasady jego rozpowszechniania - artykuł z Foto-Kuriera 6/14
fotografia
Prawo w fotografii: Dozwolony użytek czyli co i gdzie wolno wieszać - artykuł z Foto-Kuriera 5/14
fotografia
Warsztaty Photoshopa: Wyrównujemy oświetlenie - artykuł z Foto-Kuriera 3/16
fotografia
Znak wodny, czyli fotografowanie zabezpieczeń banknotów - artykuł z Foto-Kuriera 3/99
fotografia
CEWE Fotoksiążka jako Kronika Roczna - kupon promocyjny dla Czytelników Foto-Kuriera!
fotografia
Licencje oraz wykorzystanie zdjęć z banków fotografii - artykuł z Foto-Kuriera 12/12
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Perfekcyjne makro tanim kosztem – światło zastane – artykuł z FK 10/13
fotografia
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Sposób na „zimowe safari” - pełny artykuł z Foto-Kuriera 3/10
fotografia
Internetowe banki zdjęć - między nami a regulaminem - artykuł z Foto-Kuriera 4/15
fotografia
Najczęstsze błędy w umowach związanych z prawem autorskim - artykuł z Foto-Kuriera 3/15
fotografia
Mem internetowy fenomen, a zarazem przedmiot prawa autorskiego - artykuł Foto-Kurier 1-2/19
fotografia
Przebieranki na stadionie czyli kilka słów o statusie fotoreporterów - artykuł Foto-Kurier 8-9/17


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.102) / 0.092

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |