Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Foto-Kurier na weekend: Sekrety fotografii podwodnej - pełny artykuł z Foto-Kuriera 7/2015

ciąg dalszy...

Fotografowanie z lampą błyskową i w świetle zastanym

Autor fotografujący pod wodą obiekty makro w Północnym Atlantyku u wybrzeży Irlandii. Fot. Marcin Trzciński.

 

Skoro już wiemy, że bez lamp błyskowych nie wydobędziemy pod wodą kolorów, to kiedy fotografujemy bez lampy błyskowej, wykorzystując jedynie światło zastane? Czy w ogóle taka fotografia ma sens? Otóż oczywiście, że fotografujemy i nie jest to pozbawione sensu. Dobrym przykładem są wraki. Wiadomo, że pod wodą nie podświetlimy za pomocą naszych lamp błyskowych wraku całego statku czy samolotu, nie mówiąc już o płetwonurku czy skalnym otoczeniu wraku. Wówczas rozwiązaniem jest całkowita rezygnacja z lamp błyskowych. Powstaje wówczas zdjęcie monochromatyczne, zazwyczaj w kolorach niebieskich, które można później w post-produkcji pokazać w wersji czarno-białej, tak jak na przykładzie [4].

 

Wrak kutra rybackiego „Fortunal” na głębokości 45-55 metrów, wyspa Vis, Chorwacja. fot. Wojciech Nawrocki.

 

Innym rozwiązaniem jest użycie błysku dla znajdujących się blisko nas fragmentów wraku czy rafy, pokazując jakąś istotną część kadru lub jakiegoś ciekawego podwodnego mieszkańca (będzie to kolorowy fragment naszej fotografii), a reszta tła zostanie oświetlona światłem zastanym (będzie to monochromatyczne tło naszej fotografii) – patrz przykład, w którym chowająca się w zakamarkach rafy koralowej żółta ryba – Ustnik z maską zwany również Chetonik w masce (Chaetodon semilarvatus) [5], oświetlona jest lampą błyskową, przez co zarówno ona jak i fragment rafy koralowej są kolorowe, natomiast tło oświetlone jest światłem zastanym i uzyskało ono monochromatyczne, niebieskie zabarwienie.

 


Ustnik z maską zwany również Chetonik w masce (Chaetodon semilarvatus), Morze Czerwone, Egipt. fot. Wojciech Nawrocki.

 

Inną sytuacją, w której nie będziemy zmuszeni do stosowania lampy błyskowej, jest fotografowanie w stosunkowo płytkiej wodzie lub tuż pod jej taflą, gdzie penetrujące mocno słońce daje nam światło w pełnej gamie barw [6].

 

Szczupak czyhający na ofiarę pod baldachimem podwodnych liści, rzeka Biebrza, Polska. Fotografia zajęła 1 miejsce w kategorii „Przyroda” oraz 3 miejsce w konkursie dodatkowym w VIII edycji ogólnopolskiego konkursu fotograficznego „Foto-festiwal.pl”. fot. Wojciech Nawrocki.

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 02-06-2017
 
godzina dodania: 14:00
 
odsłon: 12120
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Prawo w fotografii: Ochrona wizerunku i zasady jego rozpowszechniania - artykuł z Foto-Kuriera 6/14
fotografia
Prawo w fotografii: Dozwolony użytek czyli co i gdzie wolno wieszać - artykuł z Foto-Kuriera 5/14
fotografia
Warsztaty Photoshopa: Wyrównujemy oświetlenie - artykuł z Foto-Kuriera 3/16
fotografia
Znak wodny, czyli fotografowanie zabezpieczeń banknotów - artykuł z Foto-Kuriera 3/99
fotografia
CEWE Fotoksiążka jako Kronika Roczna - kupon promocyjny dla Czytelników Foto-Kuriera!
fotografia
Licencje oraz wykorzystanie zdjęć z banków fotografii - artykuł z Foto-Kuriera 12/12
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Perfekcyjne makro tanim kosztem – światło zastane – artykuł z FK 10/13
fotografia
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Sposób na „zimowe safari” - pełny artykuł z Foto-Kuriera 3/10
fotografia
Internetowe banki zdjęć - między nami a regulaminem - artykuł z Foto-Kuriera 4/15
fotografia
Najczęstsze błędy w umowach związanych z prawem autorskim - artykuł z Foto-Kuriera 3/15
fotografia
Mem internetowy fenomen, a zarazem przedmiot prawa autorskiego - artykuł Foto-Kurier 1-2/19
fotografia
Przebieranki na stadionie czyli kilka słów o statusie fotoreporterów - artykuł Foto-Kurier 8-9/17


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.140) / 0.123

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |