Wydania FK: 169,
publikacje: 9014,
wydarzenia: 2235,
opisy i testy: 2074,
galerie zdjęć: 287463,
użytkownicy: 9694
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Foto-Kurier na weekend: Sekrety fotografii podwodnej - pełny artykuł z Foto-Kuriera 7/2015
ciąg dalszy...
Ekspozycja
Pomocne wskazówki
• Jeśli lampy błyskowe, to lepiej dwie niż jedna – jedna błyśnie zawsze tylko z jednej strony, a po tej drugiej utworzy się niewskazany i nieestetyczny cień.
• Nie ważne, na jakim poziomie umiejętności fotografujesz, fotografuj zawsze w formacie RAW. Jeśli jesteś początkującym fotografem i nie chcesz jeszcze na tym etapie wtajemniczać się w wywoływanie plików RAW, to fotografuj w trybie JPEG+RAW, w którym zdjęcia zapisują się w obu formatach. Jeśli okaże się, że uchwyciłeś „kadr życia”, a nie fotografowałeś w RAW-ach tylko w samych JPEG-ach, to będziesz sobie potem „pluł w brodę”. Z RAW-a jesteśmy w stanie wyciągnąć o wiele więcej podczas obróbki zdjęć, nie pogarszając jakości fotografii.
• Jakim sprzętem masz fotografować – takim, który będziesz potrafił obsłużyć, proporcjonalnie do Twoich umiejętności. Idąc dalej: „jeśli już złapiesz bakcyla i przekonasz się (lub inni Cię przekonają), że Ci wychodzi, przeskocz jak najszybciej na lustrzankę i kup sprzęt najlepszy i najdroższy, na jaki Cię stać. Osobiście żałuję, że nikt nie udzielił mi takiej rady, zaraz po rozpoczęciu mojej przygody z fotografią podwodną. Teraz już wiem, że powinienem był przeskoczyć na pełną klatkę o kilka lat wcześniej.
• Jeśli już obrabiasz pliki RAW, to rób to na monitorze graficznym, a nie na nieskalibrowanym laptopie. Nawet podstawowy i najtańszy monitor graficzny, będzie do tego celu nadawał się dużo lepiej niż laptop. Ma to szczególne znaczenie w fotografii podwodnej (patrz sekcja Światło i kolory).
• Pamiętaj o kompozycji – to ona świadczy nade wszystko o udanym kadrze – jest na ten temat mnóstwo książek i publikacji, a zasady komponowania obrazu są aplikowane dla każdej fotografii – tu fotografia podwodna nie jest żadnym wyjątkiem i nie różni się niczym od innych jej typów.
• Oglądaj fotografie znanych i docenionych fotografów przyrody i fotografów podwodnych – zobacz jak oni kadrują. Najlepiej rób to kupując ich albumy w wydaniu papierowym, „odpal” nastrojową muzykę, weź kieliszek dobrego trunku lub zaparz gorącą herbatkę z miodem i cytrynką, zasiądź wygodnie w fotelu, przy dobrym świetle i delektuj się pięknym obrazem…
Lampa błyskowa (a najlepiej dwie) służy nie tylko do wydobycia koloru, ale także do zamrożenia ruchu. W warunkach podwodnych, bez błysku nie byłoby szans na zamrożenie ruchu przy jednoczesnym wydobyciu barw. Ustawianie parametrów ekspozycji pod wodą, rządzi się dokładnie tymi samymi zasadami, co w fotografii na powierzchni. Różnica polega tylko na tym, że w fotografii podwodnej bardziej widoczne są skutki zastosowania tej zmiany. Otwierając mocniej przysłonę (czyli zmniejszając liczbę przysłony), tak jak na powierzchni, zarówno wpuszczamy więcej światła, jak i rozmywamy bardziej tło. Jednakże w fotografii podwodnej warunki świetlne są trudniejsze, światła jest mniej i dlatego bardziej zauważalnie będzie, np. doświetlenie czy niedoświetlenie tła światłem zastanym. Jeśli dorzucimy teraz kolejną zmienną, czyli lampę błyskową, która przyjdzie nam z pomocą i zamrozi ruch, to możemy pokusić się o stosunkowo długie czasy naświetlania (1/60, czy nawet 1/30 s) i regulując stopniem otwarcia przysłony, sprawiać, że pierwszy plan będzie magiczny, kolorowy i zamrożony, a tło będzie dobrze doświetlone światłem zastanym.
Żarłacz białopłetwy (Carcharhinus longimanus), Morze Czerwone, Egipt. fot. Wojciech Nawrocki.
Nie popłyń za daleko
Nie popłyń za daleko, tzn. uważaj by w całości nie pochłonęło cię fotografowanie, a Ty zapomnisz o całym świecie, wskazaniach manometru ciśnienia powietrza w butli, komputerze wskazującym głębokość i czas, które już przekroczyłeś, nurkującym z Tobą koledze, itd. Pamiętaj, że nie tylko fotografujesz, ale przede wszystkim nurkujesz – masz na to określony czas i głębokość, których nie możesz przekraczać.
Pod wodą, fotografując z lampami błyskowymi, zdecydowanie lepszy jest tryb ręcznego doboru parametrów ekspozycji (tryb manualny), zaś energię błysku najłatwiej i najszybciej regulować pokrętłem na obudowie. Z kolei fotografując bez lampy błyskowej dobrze jest używać trybu preselekcji przysłony. Dzięki temu poprzez kontrolowanie otwarcia przysłony, sami decydujemy o głębi ostrości.
Obok przedstawiamy kilka podwodnych fotografii z magicznego, podwodnego świata.
Wojciech Nawrocki
Te i wiele innych fotografii możecie Państwo obejrzeć na stronie www.zambu.pl oraz na FanPage na Facebooku pod adresem www.facebook.com/wojciech.nawrocki.photo.portfolio do którego polubienia, gorąco Państwa zapraszam.
7 marca 2024 roku Lexar poinformował o wprowadzeniu
na rynek 3 nowych modeli dysków dla mobilnych twórców treści. Dzięki
niesamowicie szybkiemu odczytowi i zapisowi, nowe dyski SSD Lexar SL500
i Armor700 umożliwiają płynną obsługę filmów w wysokiej rozdzielczości,
skomplikowanych projektów graficznych i dużych plików multimedialnych.
Ich kompaktowa obudowa sprawia, że są idealnym towarzyszem do tworzenia
treści w podróży, mieszcząc się...
27 marca 2024 roku Nikon wprowadził do sprzedaży nowy
obiektyw zmiennoogniskowy, uniwersalny superzoom z serii Z – Nikkor Z
28-400 mm f/4-8 VR. Dzięki 14,2-krotności ogniskowej jest on niezwykle
uniwersalny i wygodny w codziennym użytkowaniu w połączeniu z korpusem
Nikon Z. Nikkor Z 28-400 mm, z kompaktowym wymiarami i masą zaledwie...
13 października 2021 roku firma Nikon zaprezentowała 7,8-krotny zoom Nikkor Z DX 18-140 mm f/3,5-6,3 VR, który - jak zapewnia producent – charakteryzuje się wysoką jakością optyczną zarówno przy krótkiej, standardowej, jak i długiej ogniskowej. W artykule staramy się odpowiedzieć na pytanie: w jakim stopniu ta opinia pokrywa się z rzeczywistością?
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024