Wydania FK: 169,
publikacje: 9013,
wydarzenia: 2235,
opisy i testy: 2073,
galerie zdjęć: 287272,
użytkownicy: 9694
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
Jednym z najważniejszych obowiązków każdego administratora danych osobowych, a więc również większości fotografów, jest obowiązek informacyjny. Klauzule informujące osoby, których dane osobowe były zbierane, o tożsamości administratora danych czy celu przetwarzania tych danych były wymagane już na gruncie dotychczasowej ustawy o ochronie danych osobowych. Jednak zakres obowiązku informacyjnego uległ znacznemu rozszerzeniu na gruncie stosowanych od 25 maja 2018 r. przepisów Rozporządzenie RODO. W jakich sytuacjach i o czym dokładnie powinni informować administratorzy danych osobowych w aktualnym stanie prawnym?
Rozporządzenie
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016
r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych
osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia
dyrektywy 95/46/WE (tzw. RODO) najwięcej zmieniło właśnie w odniesieniu
do obowiązków informacyjnych administratorów danych osobowych. Ponieważ
w rozumieniu RODO administratorem danych
osobowych jest każdy, kto samodzielnie lub wspólnie z innymi ustala cele
i sposoby przetwarzania danych osobowych, to obowiązki
informacyjne ciążą na naprawdę wielu podmiotach. Takim administratorem
jest na przykład zawodowy fotograf, który wykonując zdjęcia zbiera dane
osobowe w postaci wizerunku, a następnie decyduje, czy zdjęcie to
zapisać na dysku komputera i w jakim celu je wykorzystać. Kiedy więc i o czym powinni informować klientów fotografowie?
Nowe
przepisy dość dokładnie określają moment, w którym należy dopełnić
obowiązku informacyjnego. Dla ustalenia tego momentu istotne jest
dokonanie rozróżnienia między pierwotnym i wtórnym gromadzeniem danych
osobowych. Do pierwotnego gromadzenia danych osobowych dochodzi wtedy, gdy dane zostały zebrane bezpośrednio od osoby, której dotyczą.
Przykładowo, będzie to miało miejsce wtedy, gdy klient umawiając się
z fotografem na wykonanie sesji sam poda mu swoje imię, nazwisko i numer
telefonu, a następnie pozwoli utrwalić swój wizerunek na zdjęciu. Za
pierwotne gromadzenie danych osobowych uważa się również sytuację, gdy
klientem będzie rodzic dziecka, które będzie fotografowane, choć
w istocie dane dziecka fotograf otrzymał od rodzica, a nie od samego
dziecka, którego dane osobowe dotyczą. Wtórne
gromadzenie danych osobowych polega właśnie na pozyskiwaniu ich ze
źródeł innych niż osoba, której dotyczą (np. poprzez zakup bazy
marketingowej czy zdjęcia ze stocku).
Jeśli
dochodzi do tzw. pierwotnego gromadzenia danych osobowych, to zgodnie
z RODO administrator danych osobowych powinien spełnić obowiązek
informacyjny już w momencie gromadzenia danych. W praktyce obowiązek ten
jest najczęściej realizowany w ten sposób, że przy wprowadzaniu przez
klienta danych do formularza internetowego, jednocześnie musi on
zapoznać się z klauzulą informacyjną i fakt ten potwierdzić klikając
w odpowiedni check box. Administrator danych musi bowiem być w stanie
wykazać, że dopełnił obowiązków informacyjnych. Taką klauzulę można też
zamieścić w stopce maila lub – jeśli klient przychodzi bezpośrednio
„z ulicy” – jej wydruk wręczyć za pokwitowaniem jeszcze przed wykonaniem
usługi.
13 października 2021 roku firma Nikon zaprezentowała 7,8-krotny zoom Nikkor Z DX 18-140 mm f/3,5-6,3 VR, który - jak zapewnia producent – charakteryzuje się wysoką jakością optyczną zarówno przy krótkiej, standardowej, jak i długiej ogniskowej. W artykule staramy się odpowiedzieć na pytanie: w jakim stopniu ta opinia pokrywa się z rzeczywistością?
Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2024 - "Sport i gry". Główna nagroda
wynosi 1500 euro + 1000 euro w głosowaniu na Facebooku. Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu
foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2024 pliki
o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Przy
korzystaniu z Photoshopa zdjęcia najlepiej zapisać jako „Zapisz dla
internetu” („Save for web”).
20 września 2023 r. firma Nikon wprowadziła na rynek
pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy Nikon Z f. Nowość inspirowana kultową
lustrzanką Nikon FM2 łączy tradycyjny design z zaawansowaną technologią
i wysoką jakością zdjęć. Model ten, z wieloma unikalnymi cechami, to
sentymentalny ukłon w stronę bogatej historii firmy i dowód na to,
że Nikon lubi i wciąż chce zaskakiwać fotografujących i twórców
kontentu. Ale ta podrasowana i stylizowana na FM2 wersja Nikona Z 6II
pod wieloma względami przewyższa ten ostatni, od którego debiutu minęły
już 3 lata (17.10.2020 r.). Na przełomie października i listopada
mieliśmy okazję testowania tego modelu i teraz dzielimy się z Państwem
naszymi wrażeniami.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024