Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Jak wybrać monitor do edycji zdjęć i filmów - pełny artykuł z Foto-Kuriera 10/2015

ciąg dalszy...


Mamy nadzieję, że tych kilka porad ułatwi Państwu świadomy wybór monitora.


Karolina Trojanowska
Zdjęcia: mat. inf. producenta


To wypada wiedzieć

 

Pivot EIZO

 

PIVOT

Monitory graficzne EIZO mają stabilne stopki z szerokim zakresem regulacji, również z możliwością obrotu o 90°. Ta funkcja przydaje się wtedy, gdy obrabiane są zdjęcia wykonane w trybie portretowym – wtedy można je oglądać w maksymalnej wielkości, bez utraty miejsca po bokach, jak by to miało miejsce w trybie pejzażowym.

 

 

EIZO Seryjne

 


Proporcje i wielkość ekranu


Nie ma jednej odpowiedzi na pytanie, jakie powinny być wielkość i proporcje ekranu – z pewnością dużą rolę odgrywają indywidualne przyzwyczajenia i doświadczenia przy pracy z oprogramowaniem do obróbki zdjęć. Niemniej jednak, w wielu przypadkach do postprodukcji często wybierane są ekrany z proporcją 16:10. Wynika to z naturalnych przyzwyczajeń w odniesieniu do obrazów, tradycyjnych odbitek czy chociażby wszelkich materiałów drukowanych. Rzadko kiedy możemy znaleźć publikacje w formacie tzw. wide. Spójrzmy na standardowe rozmiary papierów do druku (A0/A1/A2/A3/A4) – ich proporcje raczej nie przypominają proporcji szerokokątnych. Z tego powodu, nasz mózg traktuje bardziej naturalne te proporcje, które znamy  z tzw. ”analogowego” życia. 


Pamiętajmy również, że naturalnie przeglądamy wszelkie informacje, czy to będzie tekst czy zdjęcie z „góry na dół” – więc niejako podświadomie ekrany o większej ilości miejsca w pionie sprawiają wrażenie tych bardziej „czytelnych”, przy czym ekrany WIDE świetnie sprawdzają się podczas wyświetlania wideo/animacji/gier.


Oczywiście, większa ilość miejsca w poziomie to więcej możliwości w kontekście rozłożenia narzędzi czy praca na wielu aplikacjach jednocześnie. Przy takiej charakterystyce pracy, panele szerokokątne (16:9 [2] i więcej) powinny być odpowiednie.

Wracając do obróbki zdjęć, pamiętajmy, że przy pracy nad zdjęciem, zawężamy nasz obszar roboczy głównie do formatu zdjęcia, a biorąc pod uwagę fakt, że w większości przypadków pracujemy na powiększeniach, może się okazać, że większy obszar roboczy w pionie będzie zdecydowanie bardziej komfortowy.

Dlatego też wielu fotografów parających się postprodukcją, decyduje się na stanowiska dwumonitorowe, gdzie do głównego obszaru roboczego (ten na którym wyświetlane jest obrabiane zdjęcie) wybiera się dobrej klasy, kalibrowany monitor w większości przypadków o proporcjach 16:10, a jako dodatkowy tzw. pomocniczy monitory typowo biurowe, na których umieszcza się niezbędne narzędzia czy inne aplikacje w taki sposób, aby mieć do nich szybki dostęp – często są to monitory typu wide.

Full HD
Czy warto kupować monitor poniżej Full HD?
W zasadzie nie występują już takie produkty do zastosowań profesjonalnych. Można spotkać takie monitory dedykowane do prac biurowych czy w rozwiązaniach specjalizowanych np.: przemysłowych, ale w takich przypadkach paradoksalnie cena jest dużo wyższa nic monitora Full HD.

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...






 
data dodania: 18-04-2016
 
godzina dodania: 16:15
 
odsłon: 33844
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Prawo w fotografii: Ochrona wizerunku i zasady jego rozpowszechniania - artykuł z Foto-Kuriera 6/14
fotografia
Prawo w fotografii: Dozwolony użytek czyli co i gdzie wolno wieszać - artykuł z Foto-Kuriera 5/14
fotografia
Warsztaty Photoshopa: Wyrównujemy oświetlenie - artykuł z Foto-Kuriera 3/16
fotografia
Znak wodny, czyli fotografowanie zabezpieczeń banknotów - artykuł z Foto-Kuriera 3/99
fotografia
CEWE Fotoksiążka jako Kronika Roczna - kupon promocyjny dla Czytelników Foto-Kuriera!
fotografia
Licencje oraz wykorzystanie zdjęć z banków fotografii - artykuł z Foto-Kuriera 12/12
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Perfekcyjne makro tanim kosztem – światło zastane – artykuł z FK 10/13
fotografia
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Sposób na „zimowe safari” - pełny artykuł z Foto-Kuriera 3/10
fotografia
Internetowe banki zdjęć - między nami a regulaminem - artykuł z Foto-Kuriera 4/15
fotografia
Najczęstsze błędy w umowach związanych z prawem autorskim - artykuł z Foto-Kuriera 3/15
fotografia
Mem internetowy fenomen, a zarazem przedmiot prawa autorskiego - artykuł Foto-Kurier 1-2/19
fotografia
Przebieranki na stadionie czyli kilka słów o statusie fotoreporterów - artykuł Foto-Kurier 8-9/17


Zdjęcie miesiąca
Marzec 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Anna Wójciuk
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.135) / 0.121

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |