Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Jak wybrać monitor do edycji zdjęć i filmów - pełny artykuł z Foto-Kuriera 10/2015

ciąg dalszy...

 

 

Pamiętaj!
Monitor ma wiernie odzwierciedlać obraz, a nie wyświetlać „ładnie” kolory
Z całą pewnością przy pracach związanych z barwą monitor ma wyświetlać dokładnie to, co jest zapisane w pliku. Kolory nie muszą być przesycone, lecz wierne oryginałowi, natomiast detale wyraziste.
Najważniejsze jest oświetlenie tła za monitorem.
Monitor powinien być neutralny dla wzroku, wtapiać się w tło kiedy wyświetla 50% szarość (RGB = 118,118,118). Można zrobić sobie taki szablon, wyświetlić go i jednocześnie podświetlić monitor z tyłu lampką. W tedy można samodzielnie dopasować poziom jasności.
LEDy nie wprowadzają dużych różnic pomiędzy skrajnymi wartościami jasności, także lekki ruch nie niszczy kalibracji.
Nigdy nie należy pracować na monitorze ze 100% jasnością
Gdy ekran jest przez cały czas zbyt mocno podświetlony, nie tylko nasila się zmęczenie wzroku, ale również znacząco skraca się żywotność monitora. Zalecana jasność do pracy to 80-120 cd/ m2 (120 jeżeli pracujemy w jasnym pomieszczeniu).


Jasność – jak to wpływa na żywotność monitora?
Monitor świecący z maksymalną jasnością już po 5-8 tysiącach godzin może „paść”, tzn. będzie wypalony na tyle, że maksymalna ­jasność będzie w okolicach 100-120 cd/ m2 i z każdą godziną będzie spadać coraz szybciej.
Tak było ze świetlówkami, podświetlenie LED starzeje się zdecydowanie wolniej/inaczej. Okiem praktyka: monitory pracujące na poziomie 80-120 cd/m2 wytrzymują spokojnie po 30 tysięcy godzin i nadają się do dalszego użytku, osiągając przy takim stażu maksymalny poziom powyżej 200 cd/m2.


Nie jest możliwa kalibracja monitora „na oko”
Ludzkie oko ma bardzo ograniczone możliwości postrzegania kolorów i są one cechą indywidualną każdego człowieka. Warto również pamiętać, że każda barwa postrzegana jest w różny sposób w odmiennych warunkach oświetleniowych. Dlatego do pracy z kolorem trzeba sobie zagwarantować maksymalnie stabilne warunki – pomieszczenie nie powinno być zbyt jasne, a ściany powinny być w neutralnych kolorach.


Nie sugeruj się specyfikacją
Producenci prześcigają się w „śrubowaniu” parametrów, ale nie ze względów praktycznych, tylko marketingowych. Należy podchodzić do tego z przymrużeniem oka – nikt rozsądny nie będzie przecież pracował z jasnością 300 cd/m2 – równie dobrze mógłby siedzieć przed kilkudziesięciowatową żarówką.


więcej na www.eizo.pl/seria/coloredge/

Kąty widzenia
Jednym z parametrów, które charakteryzują jakość panelu są kąty widzenia – im wyższe, tym lepiej. Szerokie kąty widzenia sprawiają, że gdy użytkownik spogląda na ekran z boku czy też z góry, kolory nie zmieniają się znacznie. Jest to przydatne na przykład, gdy pokazujemy komuś zdjęcia na monitorze. W słabej jakości panelach TN tzw. „przesunięcie kolorów” jest tak duże, że osoba siedząca z boku widzi wszystko „jak przez mgłę”. Na szczęście problem ten nie dotyczy monitorów graficznych, w których obecnie stosuje się wyłącznie matryce IPS z kątami widzenia sięgającymi 178 stopni.

 

 

Porty USB EIZO

 

USB

Do czego służy hub USB w monitorze?

- W większości monitorów instalowany jest koncentrator USB, z portami upstream i downsteam. Można go wykorzystać do podpięcia peryferiów, takich jak klawiatura, myszka czy czytnik kart – to wygodna opcja zarówno dla użytkowników komputerów stacjonarnych, w których złącza bywają trudno dostępne, jak i notebooków, w których czasem brakuje wolnych slotów. W przypadku monitorów graficznych do złącza USB podpinany jest kalibrator.

 

Złącza EIZO

 


Złącza

Jakie są w chwili obecnej dostępne złącza w monitorach?
Decydując się na zakup monitora trzeba wziąć pod uwagę, jakimi złączami sygnałowymi dysponujemy w komputerze. W przypadku monitorów graficznych ważne jest, żeby sygnał miał postać cyfrową, bowiem przy wykorzystaniu złącza analogowego tracimy jakość generowanego obrazu. Ponadto warto pamiętać, że nie wszystkie kable cyfrowe są w stanie przekazywać tę samą ilość informacji – na przykład sygnał generowany przez 10-bitową kartę graficzną można transmitować przez interfejs DisplayPort (1), ale już niektóre kable HDMI „zgubią” część cyfrowych danych. Reasumując, najlepsze podpiąć monitor do portu DisplayPort , jeśli jednak nie ma się go do dyspozycji należy korzystać z DVI (2)  lub w najgorszym przypadku HDMI (3) . Złącze HDMI (kabel HDMI – HDMI) jest najmniej polecane do podłączenia monitora ze względu na inny sposób kodowania koloru. Monitor przy takim podłączeniu „widziany jest” przez kartę jako telewizor i kolor kodowany jest jako YUV a nie RGB. W takich przypadkach będziemy mieć problem z przejściami tonalnymi.

Pilot i gwarancja

Czy monitor  powinien być z pilotem czy też nie, po co ten pilot?
W odniesieniu do monitorów graficznych, pilot ma marginalne znaczenie – nikt przecież nie będzie obrabiał fotografii siedząc na kanapie, poza tym na ogół służy do zmiany parametrów nieistotnych z punktu widzenia edycji. Piloty używane są w rozwiązaniach typowo domowych, które pełnią równocześnie rolę domowego centrum rozrywki i tylko tam się sprawdzają.

5 lat gwarancji i serwis
„door-to-door”

W rozwiązaniach profesjonalnych, gdzie każdy dzień zwłoki oznacza realne koszty, sprawny sprzęt jest priorytetem. Monitory EIZO od lat uważane są za wyjątkowo trwałe i bezawaryjne. Dodatkowo, jako jedyne na rynku mają pełną 5-letnią gwarancję. Polski dystrybutor świadczy usługi serwisowe, co znacznie skraca czas napraw – naprawa serwisowa realizowana w trybie door-to-door (naprawiany sprzęt odbiera i dostarcza kurier) na ogół całość nie zajmuje nawet tygodnia. Warszawskie centrum serwisowe jest certyfikowane przez producenta i naprawy wykonywane są pod jego kontrolą, dzięki temu każdy monitor po naprawie w 100% osiąga jakość urządzenia wyprodukowanego w Japonii.

Karolina Trojanowska

więcej na  www.eizo.pl



 
data dodania: 18-04-2016
 
godzina dodania: 16:15
 
odsłon: 33890
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Prawo w fotografii: Ochrona wizerunku i zasady jego rozpowszechniania - artykuł z Foto-Kuriera 6/14
fotografia
Prawo w fotografii: Dozwolony użytek czyli co i gdzie wolno wieszać - artykuł z Foto-Kuriera 5/14
fotografia
Warsztaty Photoshopa: Wyrównujemy oświetlenie - artykuł z Foto-Kuriera 3/16
fotografia
Znak wodny, czyli fotografowanie zabezpieczeń banknotów - artykuł z Foto-Kuriera 3/99
fotografia
CEWE Fotoksiążka jako Kronika Roczna - kupon promocyjny dla Czytelników Foto-Kuriera!
fotografia
Licencje oraz wykorzystanie zdjęć z banków fotografii - artykuł z Foto-Kuriera 12/12
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Perfekcyjne makro tanim kosztem – światło zastane – artykuł z FK 10/13
fotografia
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Sposób na „zimowe safari” - pełny artykuł z Foto-Kuriera 3/10
fotografia
Internetowe banki zdjęć - między nami a regulaminem - artykuł z Foto-Kuriera 4/15
fotografia
Najczęstsze błędy w umowach związanych z prawem autorskim - artykuł z Foto-Kuriera 3/15
fotografia
Mem internetowy fenomen, a zarazem przedmiot prawa autorskiego - artykuł Foto-Kurier 1-2/19
fotografia
Przebieranki na stadionie czyli kilka słów o statusie fotoreporterów - artykuł Foto-Kurier 8-9/17


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.168) / 0.153

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |