Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Foto-Kurier na weekend: Tomek Michniewicz - Malezja, obrazy na każdym kroku - artykuł z Foto-Kuriera 8-9/13

ciąg dalszy...

 

Malezyjczycy (dowolnej narodowości, nawet ekspaci z Tajlandii) to niezwykle przyjaźni i otwarci ludzie. Kadry portretowe i sytuacyjne oraz uchwycenie naturalnych reakcji jest tu łatwiejsze niż przeciętnie. Za zdjęcia się nie płaci, nigdy. Nikon D700 + Nikkor 24–70 mm f/2,8; par. eksp.: 1/125 s; ISO 125; f/6,7; f=55 mm.

Malezyjczycy (dowolnej narodowości, nawet ekspaci z Tajlandii) to niezwykle przyjaźni i otwarci ludzie. Kadry portretowe i sytuacyjne oraz uchwycenie naturalnych reakcji jest tu łatwiejsze niż przeciętnie. Za zdjęcia się nie płaci, nigdy. Nikon D700 + Nikkor 24–70 mm f/2,8; par. eksp.: 1/125 s; ISO 125; f/6,7; f=55 mm.

 

Po drugie, bezpiecznie
Byłem w Malezji pięciokrotnie, przejechałem ją wzdłuż i wszerz. Ani przez moment nie miałem jakiegokolwiek poczucia zagrożenia, nawet ciemną nocą w obcych miastach, z plecakiem na grzbiecie i aparatem pod pachą. To nie jest kraj oszustów i bandziorów, to kraj niezwykle przyjaznych, otwartych i pomocnych ludzi, którzy dbają o gości jak o swoją własną rodzinę. Na dziesięciostopniowej skali „niebezpieczeństwa” podróży, Malezji dałbym dwójkę, już uwzględniając bufor na niepożądane elementy zza granicy i podpitych turystów. Tak więc – kraj dla każdego, dla samotnych kobiet i rodzin z dzieckiem również.

 

W lasach deszczowych wciąż można znaleźć osady Orang Asli, nomadów dżungli, którzy świadomie decydują się na życie poza cywilizacją. Kontakt z nimi wymaga jednak wiedzy o ich kulturze oraz – koniecznie – tłumacza; Nikon F80 + Nikkor 28–80 mm f/3,5–5,6.

W lasach deszczowych wciąż można znaleźć osady Orang Asli, nomadów dżungli, którzy świadomie decydują się na życie poza cywilizacją. Kontakt z nimi wymaga jednak wiedzy o ich kulturze oraz – koniecznie – tłumacza; Nikon F80 + Nikkor 28–80 mm f/3,5–5,6.

 

Kontynentalna część Malezji jest nieco mniejsza od Polski, ale za to pokrywa ją sieć pierwszorzędnych dróg, które umożliwiają zupełnie swobodne i bezproblemowe przemieszczanie się, czy to własnym samochodem (ruch lewostronny!), czy przy wykorzystaniu naprawdę znakomitej komunikacji publicznej.

 

Jednym z najbardziej fascynujących festiwali religijnych w Malezji jest hinduski Thaipusam, obchodzony w styczniu. To masowa procesja z darami i pokazami samoumartwienia. Trans, ruch, kolory i taniec. Niestety – w jaskiniach Batu jest bardzo ciemno i nie jest dobrze widziane używanie lamp. Bez jasnego obiektywu oraz aparatu, który dobrze sobie radzi przy wysokim ISO (3200+) zdjęcia są praktycznie niemożliwe.

Jednym z najbardziej fascynujących festiwali religijnych w Malezji jest hinduski Thaipusam, obchodzony w styczniu. To masowa procesja z darami i pokazami samoumartwienia. Trans, ruch, kolory i taniec. Niestety – w jaskiniach Batu jest bardzo ciemno i nie jest dobrze widziane używanie lamp. Bez jasnego obiektywu oraz aparatu, który dobrze sobie radzi przy wysokim ISO (3200+) zdjęcia są praktycznie niemożliwe.

Jednym z najbardziej fascynujących festiwali religijnych w Malezji jest hinduski Thaipusam, obchodzony w styczniu. To masowa procesja z darami i pokazami samoumartwienia. Trans, ruch, kolory i taniec. Niestety – w jaskiniach Batu jest bardzo ciemno i nie jest dobrze widziane używanie lamp. Bez jasnego obiektywu oraz aparatu, który dobrze sobie radzi przy wysokim ISO (3200+) zdjęcia są praktycznie niemożliwe.

Jednym z najbardziej fascynujących festiwali religijnych w Malezji jest hinduski Thaipusam, obchodzony w styczniu. To masowa procesja z darami i pokazami samoumartwienia. Trans, ruch, kolory i taniec. Niestety – w jaskiniach Batu jest bardzo ciemno i nie jest dobrze widziane używanie lamp. Bez jasnego obiektywu oraz aparatu, który dobrze sobie radzi przy wysokim ISO (3200+) zdjęcia są praktycznie niemożliwe.

 

No i po trzecie, egzotycznie
Malezja nie jest dla nas „egzotyczna”, Malezja jest egzotyczna do sześcianu. To jest kraj zamieszkany przez trzy odrębne kulturowo grupy etniczne. Muzułmańskich Malajów, południowych Hindusów (hinduizm w wielu odmianach) oraz Chińczyków (tradycyjne chińskie kulty). Pejzaż uzupełnia sporo mniejszości z okolicznych krajów, przede wszystkim buddyjskich: Tajów, Khmerów i Birmańczyków.
Taka struktura społeczna oznacza, że często wystarczy przejść w linii prostej dwa kilometry, żeby poczuć się jak w trzech różnych krajach. Poszczególne grupy skupiają się w odrębnych dzielnicach i kultywują swoje tradycje. W każdej Little India słyszy się więc tamilski i hindi, z głośników walą bollywoodzkie przeboje, kobiety chodzą w sari, a na ulicach sprzedaje się roti i samosy. Kawałek dalej (często wystarczy przejść przez ulicę!) zaczyna się Chinatown, a w nim kadzidła przed domami klanowymi, sklepy z suszonymi grzybami, pyzy bau, kurczak w sosie sojowym oraz starsi panowie grający w madżonga. Nad tym wszystkim górował będzie malajski meczet, z którego pięć razy dziennie rozlega się wzywający do modlitwy azan.
Uchwycenie tego wszystkiego w kadrach nie stanowi większego problemu – Malezyjczycy pozytywnie reagują na obiektyw, o ile przestrzegamy podstawowych zasad etykiety danej grupy wyznaniowej. Warto pamiętać, że jak wszędzie na Dalekim Wschodzie często jest ciasno i brakuje miejsca. Szeroki kąt w zoomie będzie bardzo przydatny. Flesz będzie natomiast uznawany za element intruzywny, więc należy się przygotować na pracę przy świetle zastanym, nawet w ciemniejszych miejscach.

 

Oba wybrzeża Malezji bardzo się od siebie różnią. Takie „tropikalne pocztówki” można znaleźć tylko na wschodnim. Zachodnie to ciemny piasek i ciemna woda, nie robi większego wrażenia. Kolory na zdjęciach można złapać tylko wcześnie rano i popołudniu. W środku dnia słońce jest za ostre. Nikon D700 Nikkor + 70–300 mm f/4,5–5,6; par. eksp.: 1/4000 s; ISO 800;  f/5,6; f=300 mm.

Oba wybrzeża Malezji bardzo się od siebie różnią. Takie „tropikalne pocztówki” można znaleźć tylko na wschodnim. Zachodnie to ciemny piasek i ciemna woda, nie robi większego wrażenia. Kolory na zdjęciach można złapać tylko wcześnie rano i popołudniu. W środku dnia słońce jest za ostre. Nikon D700 Nikkor + 70–300 mm f/4,5–5,6; par. eksp.: 1/4000 s; ISO 800;  f/5,6; f=300 mm.

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 15-05-2020
 
godzina dodania: 15:57
 
odsłon: 3894
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Foto-Kurier na weekend: Tomasz Tomaszewski - Sony A7 w Indonezji - artykuł z Wydania Specjalnego Foto-Kuriera 3/14
fotografia
Foto-Kurier na weekend: „Good to Earth” NATURA JAKO SZTUKA - Lavazza 2019 - artykuł z Foto-Kuriera 1-2/19
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Filipiny - archipelag na skraju Azji - artykuł z Foto-Kuriera 12/08
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Meksyk - kraj bajecznych krajobrazów - artykuł z Foto-Kuriera 7/06
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Nie ma drugiego takiego kraju jak Meksyk! - artykuł z Foto-Kuriera 8/10
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Australia - w środku zimy pod namiot - artykuł z Foto-Kuriera 1/11
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Argentyna cz. II: Z Patagonii do wodospadów Iguazu - artykuł z Foto-Kuriera 5/14
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Ziemia Ognista Tierra del Fuego (Argentyna) - artykuł z Foto-Kuriera 7/13
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Macedonia - malowanie światłem - artykuł z Foto-Kuriera 11/14
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Sycylia w obiektywie Fujifilm HS35, śladem Giuseppe Tornatore i włoskiego kina, artykuł z FK 12/13
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Ekwador - ósmy cud świata - artykuł z Foto-Kuriera 8/08
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Galapagos - Jurassic Park - artykuł z Foto-Kuriera 5/10


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.131) / 0.118

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |