Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Foto-Kurier na weekend: Wacław Wantuch - artykuł z Foto-Kuriera 4/10

ciąg dalszy...

Foto-Kurier na weekend: Wacław Wantuch - artykuł z Foto-Kuriera 4/10

F-K: Mamy wielki szacunek do Pańskiego dorobku. Pańskie kreacje są zawsze bardzo oryginalne, obok takich prac nie sposób przejść obojętnie. Nie zamierzam bynajmniej przesadnie „słodzić”- interesuje nas, czy te pozy i figury powstają sponta­nicznie, czy najpierw układa je Pan starannie w głowie a potem skrupulatnie realizuje?
W. W.:
To ja mam ogromny ­szacunek, ale dla moich modelek, to im należą się te cukierki. Ja tylko ­korzystam z ich kreatywności, więc dziękuję w ich imieniu. Daję dziewczynom lustro w trakcie sesji i zwalniam siebie z kreatywności. Dzięki temu eliminuję też ryzyko kradzieży i powielenia cudzych pomysłów.

F-K: Kiedy Pan odkrył, że lustro ułatwia pracę z modelką w studiu?
W. W.:
To nie ja odkryłem. Na początku mojej przygody z fotografią aktu uważnie przeczytałem książkę Władysława Pawelca „Fotografia aktu”. Pod koniec książki znalazłem taką historyjkę, gdzie autor opisuje, jak robił zdjęcie chyba w jakiejś pracowni rzeźbiarskiej. Dla urozmaicenia poszedł na targ i kupił duże lustro. Przyniósł je do pracowni i postawił przed nagą dziewczyną, która mu pozowała. Zauważył, że gdy zobaczyła się w lustrze, zapomniała o „Bożym świecie”. Wystarczyło wziąć aparat do ręki. Pomyślałem, że to może być dobry pomysł.

Foto-Kurier na weekend: Wacław Wantuch - artykuł z Foto-Kuriera 4/10

F-K: Rozumiem, że w większości przypadków stawia Pan na kreatywność modelki, a nie idealne kształty i proporcje.
W. W.:
Zdecydowanie! Idealna­ ­figura jest już obfotografowana na wszystkie sposoby, bez przerwy ­oglądamy takie zdjęcia w różnych ­czasopismach. Trudno ­wykreować coś nowego. Im ktoś ma bardziej ­oryginalny kształt, tym łatwiej ­możemy go przerysować, wydobyć z niego coś ciekawego. Kiedyś fotografowałem „utytułowaną” ­modelkę, która pozowała m.in. do Playboya. Z 6-godzinnej sesji nie wybrałem
ani jednego zdjęcia do ­nowego albumu.

F-K: Zdarza się czasem, że modelka jest „oporna”, ciężko się z nią współpracuje. Mówił Pan, że wtedy najlepiej przejść do ujęć makro.
W. W.:
Jeżeli dziewczyna nie wykazuje najmniejszych oznak kreacji, a nie mam ochoty gadać na temat powielania póz, wtedy pozostaje makrofotografia. Makro z ciała jest dalej dziedziną nie przeeksploatowaną. Na przestrzeni kilku centymetrów zawsze można zrobić coś fajnego. Poza tym umówienie się na sesję oznacza poświęcenie całego dnia. Szkoda więc marnować czas na głupie gadanie, oklepane pozy. Makro sprawia, że taka sesja nie musi być do końca zmarnowana.

Foto-Kurier na weekend: Wacław Wantuch - artykuł z Foto-Kuriera 4/10

F-K: Stosuje Pan tylko jedną lampę. Jedno źródło światła jest bardziej naturalne?
W. W.:
Kiedyś przeczytałem taką mądrą książkę Witolda Dederki „Oświetlenia w fotografii” Pomogła mi przede wszystkim na zajęciach z rysunku. Patrzyłem, rysowałem i mówiłem „Kurcze to jest faktycznie tak jak pisał Dederko”. Po latach, gdy zacząłem fotografować w studio, wiedziałem, że musze mieć jedno źródło światła, żeby odkrywać te same prawdy o których pisał, czyli „anatomię światłocienia”. To jest możliwe tylko z jednym źródłem światła, wtedy widzimy logikę oświetlenia bryły. Inne światła, czy blendy burzą tę logikę

F-K: Kiedyś posługiwał się Pan światłem ciągłym, teraz tylko błyskiem. Uczył się Pan pracy ze studyjną lampą błyskową?
W. W.:
To jest trochę tak jak
z RAW-ami i JPEG-ami. Jeśli ktoś nigdy z RAW-ów nie korzystał, będzie się przed nimi bronił, ale gdy się przekona o jego przewadze i przestanie się go bać, to już nie wróci do JPEG-a. Podobnie jest ze światłem błyskowym. Ja się go bałem, bo go nie znałem. Dopiero gdy zacząłem się bawić z błyskiem zrozumiałem, że daje takie możliwości, jakich światło ciągłe nigdy nie będzie dawać. Dodatkowo, błysk jest najczęściej zbyt mocny i trzeba go ograniczać, a światła ciągłego będziemy mieli zawsze za mało.

Foto-Kurier na weekend: Wacław Wantuch - artykuł z Foto-Kuriera 4/10

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 30-10-2020
 
godzina dodania: 15:02
 
odsłon: 7063
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Dla ochłody "Magia Północy" - wywiad z Dariuszem Bruhnke, pogromcą zorzy polarnej z Foto-Kuriera 10/20 - w wersji dla każde
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Florian Schulz - najlepszy fotograf środowiska naturalnego. Wywiad z Foto-Kuriera nr 3/2011
fotografia
Fotografia reklamowa - Arek Kempka - wywiad - pełna wersja z Foto-Kuriera 2/2013; Foto-Kurier na weekend
fotografia
Karol Nienartowicz - Krajobraz górski - wywiad z Foto-Kuriera 4/22 - na weekend
fotografia
Foto-Kurier na weekend - ABC mistrzowskiego krajobrazu: Marek Biegalski - artykuł z Foto-Kuriera 4-5/20
fotografia
Czarek Sokołowski fotograf „demokracji”, czyli o ważnych sprawach obiektywnie, artykuł z FK 12/20
fotografia
Fotografia to pasja, która pozwala mi żyć - wywiad z Jerzym Kośnikiem z Foto-Kuriera 8/96
fotografia
Fujifilm optymistycznie patrzy w pszyszłość - wywiad z Tomaszem Taberskim o działaniach firmy w dobie pandemii
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Fotografuje najszybsze samoloty świata - artykuł z Foto-Kuriera 1/11
fotografia
Fotograf do zadań specjalnych - Marek Arcimowicz - pełny artykuł z Foto-Kuriera 7/18, czyli Foto-Kurier na weekend
fotografia
Zbigniew Staszyszyn - "Na szczycie był przed Alpinistami" - wywiad z Foto-Kuriera 6/1996
fotografia
"Na szczycie był przed Alpinistami II" - ciąg dalszy wywiadu ze Zbigniewem Staszyszynem - pełny tekst z Foto-Kuriera 7/96


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.140) / 0.125

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |