Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Foto-Kurier na weekend - ABC mistrzowskiego krajobrazu: Marek Biegalski - artykuł z Foto-Kuriera 4-5/20

ciąg dalszy...

 

Latarnia Rockabilly, Skerries, Irlandia. Canon EOS 5D Mark IV + 70–200 mm f/2,8 IS USM II

Latarnia Rockabilly, Skerries, Irlandia. Canon EOS 5D Mark IV + 70–200 mm f/2,8 IS USM II

 

F.K.: Jakiego aparatu i obiektywu Pan najczęściej używa? Dlaczego Pan wybrał sprzęt tego typu?
M.B.:
Moja pierwszą lustrzanką był Canon EOS Rebel 350D. Przyznam, że próbowałem sprzętu innych firm, ale sprzęt Canona finalnie zdobył moje serce. Zawsze miałem słabość do wysokiej jakości sprzętu i w przypadku Canona od 11 lat nie zawiodłem się. Dziś mój ulubiony zestaw to Canon EOS 5D Mark IV z obiektywami Canon 16–35 mm f/4 IS USM i Canon 70–200 mm f/2,8 IS USM II. To mój najczęściej używany sprzęt, szczególnie jeśli mowa o krajobrazie. Świetna rozpiętość tonalna, super osiągi przy wysokim ISO i system autofocusu to największe zalety Canona EOS 5D Mark IV. Co do obiektywów to zakres ogniskowych 16–35 mm jest idealny do krajobrazu. Jak przystało na  klasę „L” obiektyw ten jest wyposażony w ultradźwiękowy napęd USM, stabilizację obrazu i uszczelnianą obudowę chroniącą konstrukcję przed wilgocią i kurzem, ale najważniejszą cechą tego obiektywu jest niesamowita, świetna plastyka obrazu i genialna ostrość szczególnie na brzegach kadru.
Natomiast 70–200 f/2,8 IS USM II to już legendarna konstrukcja producenta. Obiektyw ma wiele zalet, które można byłoby długo wymieniać. Ja skupię się tylko na najważniejszych. Jego budowa budzi podziw, jest kapitalnie zaprojektowany, jego ergonomia i odporność na niekorzystne warunki atmosferyczne to absolutny top. Nie jest mały i super lekki. Jest więc narażony bardziej na zarysowanie, zadrapania i potencjalne uszkodzenia podczas użytkowania, ale i tu znów „top”, mój obiektyw ma 10 lat i wygląda jak nowy i co najważniejsze nigdy mnie nie zawiódł. Jakość rejestrowanego obrazu już od pełnego otwarcia przysłony (f/2,8) jest rewelacyjna, szczególnie przy portrecie. Przy ogniskowych z przedziału 135–200 mm jego bokeh to czysta poezja.

 

Szkocki klasyk, góra Buachaille Etive Mòr – zima 2019, Canon EOS R + 16–35 mm f/4 IS USM

Szkocki klasyk, góra Buachaille Etive Mòr – zima 2019, Canon EOS R + 16–35 mm f/4 IS USM

 

F.K.: Czy statyw jest niezbędny przy wykonywaniu fotografii krajobrazowej? Czy fotografuje Pan z ręki?
M.B.:
Statyw to kolejny nieodzowny element w fotografii krajobrazu, natury i nie tylko. Choć fotografuje również bez statywu.
F.K.: Czy ma Pan swój ulubiony model, czy też stosuje Pan różne statywy. Jakie cechy powinien mieć idealny statyw i głowica dla fotografującego krajobraz?
M.B.:
Zaczynałem jak większość fotografujących od tanich popularnych i niedrogich zestawów.Po wielu latach poszukiwań idealnego zestawu, dziś mam już swój ulubiony  – to Gitzo GT-5561SGT Giant Systematic 6X. Przy wyborze zwracałem dużą uwagę na wagę statywu, a ponieważ bardzo dużo podróżuję to dlatego wybrałem wersję z włókna węglowego. Mój statyw nie ma kolumny centralnej, którą można wysunąć w razie potrzeby. Uważam, że niestabilność tego elementu może wpłynąć na jakość zapisu obrazu szczególnie podczas dłuższego czasu otwarcia migawki, lub nawet silniejszego wiatru. W stabilnej pozycji względem podłoża bardzo dobrze sprawdzają się jego kolce z gumowymi stopkami. Maksymalny udźwig statywu wynosi 25 kg. Statyw ma wspaniały system regulacji nóg, precyzyjne i łatwe poziomowanie, bardzo pewne zablokowanie nóg we wskazanej pozycji. Jest super odporny na zabrudzenie, wodę, błoto, piasek. W zestawie ze statywem używam głowicę kulową CB-43 FTR z systemem szybkiego zwalniania QRP-50 niemieckiej firmy FLM. Jest to głowicą kulowa ze stopu aluminium. Ma trzy pokrętła blokujące: jedno kontroluje panoramowanie (360°), drugie kontroluje tarcie i ruch (kulki), trzecie pokrętło steruje opatentowaną funkcją pochylania. Uważam, że to bardzo udany produkt, mam go już ponad 5 lat i wciąż przyjemnie współpracujemy.

 

Manhattan, Nowy Jork, Canon EOS 5D IV + 16–35 mm f/4 IS UMS.

Manhattan, Nowy Jork, Canon EOS 5D IV + 16–35 mm f/4 IS UMS.

 

F.K.: Czy najpierw jest pomysł, a potem realizacja, czy też odwrotnie?
M.B.:
Zdecydowanie to pierwsze. Ale zaczynając moją przygodę z fotografią krajobrazu chciałem po prostu non stop fotografować. Na szczęście miałem okazję i szczęście spędzić trochę czasu z moimi kompanami Jackiem i Sławkiem, od których wiele się nauczyłem i zacząłem dostrzegać zależności oraz elementy detale, które są bardzo ważne w fotografii krajobrazowej. Dziś wszystko staram się planować, wybierając się na wschód słońca w okolicy, prognoza pogoda to pierwszy czynnik, który sprawdzam i biorę pod uwagę. Jeśli deszcz jest przewidywany przez okres nocy i całego ranka to raczej zostaję w domu, ale jeśli prognoza (sprawdzana na 3 różnych aplikacjach) daje nadzieję choć na małe przejaśnienia, to na pewno będę na wcześniej zaplanowanej miejscówce. Dość ważnym czynnikiem jest też czas przypływu i odpływu, szczególnie na wybrzeżu, gdzie często fotografuję. Pozycja wschodzącego Słońca lub Księżyca (aplikacja Photopills lub TPE) to kolejny kawałek układanki, później już tylko znalezienie dobrej kompozycji, dobranie odpowiednich filtrów, kilka testowych klatek i można otworzyć termos z kawą w oczekiwaniu na pierwsze kolory na horyzoncie.

 

Wzgórza Toskanii i chowające się w cieniu owce; Mavic PRO 2.

Wzgórza Toskanii i chowające się w cieniu owce; Mavic PRO 2.

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 01-05-2022
 
godzina dodania: 15:15
 
odsłon: 11009
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Dla ochłody "Magia Północy" - wywiad z Dariuszem Bruhnke, pogromcą zorzy polarnej z Foto-Kuriera 10/20 - w wersji dla każde
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Florian Schulz - najlepszy fotograf środowiska naturalnego. Wywiad z Foto-Kuriera nr 3/2011
fotografia
Fotografia reklamowa - Arek Kempka - wywiad - pełna wersja z Foto-Kuriera 2/2013; Foto-Kurier na weekend
fotografia
Karol Nienartowicz - Krajobraz górski - wywiad z Foto-Kuriera 4/22 - na weekend
fotografia
Czarek Sokołowski fotograf „demokracji”, czyli o ważnych sprawach obiektywnie, artykuł z FK 12/20
fotografia
Fotografia to pasja, która pozwala mi żyć - wywiad z Jerzym Kośnikiem z Foto-Kuriera 8/96
fotografia
Fujifilm optymistycznie patrzy w pszyszłość - wywiad z Tomaszem Taberskim o działaniach firmy w dobie pandemii
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Fotografuje najszybsze samoloty świata - artykuł z Foto-Kuriera 1/11
fotografia
Fotograf do zadań specjalnych - Marek Arcimowicz - pełny artykuł z Foto-Kuriera 7/18, czyli Foto-Kurier na weekend
fotografia
Zbigniew Staszyszyn - "Na szczycie był przed Alpinistami" - wywiad z Foto-Kuriera 6/1996
fotografia
"Na szczycie był przed Alpinistami II" - ciąg dalszy wywiadu ze Zbigniewem Staszyszynem - pełny tekst z Foto-Kuriera 7/96


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Wioleta Pawlak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.100) / 0.091

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |