testowe Fotografia reklamowa - Arek Kempka - wywiad - pełna wersja z Foto-Kuriera 2/2013; Foto-Kurier na weekend
Lubi lać wodę i fotografuje ją. Wykonuje zdjęcia dla największych agencji reklamowych w kraju i poza nim. Jego klientami są takie marki jak: Jack Daniels, Coca-Cola, Mercedes czy też Żywiec. Kulisy fotograficznego warsztatu odsłania Arek Kempka.Foto-Kurier: Od 12 lat zajmujesz się fotografią reklamową. Realizujesz zlecenia dla największych agencji reklamowych. Podkreślasz, że jesteś fotografem czeladnikiem. Czy możesz przypomnieć naszym Czytelnikom co to oznacza i dlaczego to jest tak ważne?
![]()
F-K: Według Ciebie dobry fotograf powinien być również po części wynalazcą i konstruktorem. Dlaczego?
A.K.: To prawda, dość często moja praca wymaga tworzenia rozmaitych konstrukcji i trudno mi nawet znaleźć dziedzinę wiedzy, która nie przydawałaby się, choćby w niewielkim zakresie. Bezcenne jest posiadanie szeroko pojmowanej wyobraźni przestrzennej. Choć czytanie książek i czasopism zaczyna powoli ustępować miejsca mediom elektronicznym ja pozostaje nadal ich zwolennikiem, wszak z większością rozwiązań stosowanych w studiu borykało się już setki jak nie tysiące fotografów, niektórzy spisali swoje doświadczenia i zapewniam, że warto je poznać.
F-K: Czy zajmowanie się fotografią reklamową jest łatwym kawałkiem chleba? Co jest najważniejsze w tego rodzaju fotografii?
A.K.: Fotografia tego typu stawia wciąż nowe wyzwania. Trudno znaleźć tu najlepszą receptę na osiągnięcie sukcesu, to odpowiadając na drugie pytanie. Jeśli chodzi o pierwsze, uznam je za retoryczne, gdyby było łatwo każdy mógłby to robić.
![]()
F-K: Czy wystarczy robić dobre zdjęcia, żeby dostać zlecenie na wykonanie zdjęć reklamowych?
A.K.: Może odpowiem nie wprost. Czy wystarczy robić dobre wrażenie aby zostać prezenterem telewizyjnym? Reklama należy do najbardziej wymagających dziedzin pracy. „dobre” nie jest tu właściwym słowem, właściwszym jest „wybitne”.
F-K: Fotografujesz lustrzanką, czy też średnim formatem, a może używasz aparatów wielkoformatowych, a jeśli tak to w jakich sytuacjach? Czy możesz wymienić marki stosowanych aparatów? Czy stosujesz przystawki cyfrowe?
A.K.: Wszystkie pytania o sprzęt są oczywiście istotne i bezsprzecznie za prawdziwe uznaję stwierdzenie, że bez sprzętu ani rusz. Ale pozwól, że odpowiem w dalszej części wywiadu, jeżeli pytania, które padną będą dotyczyły aspektów technicznych. Mój pracodawca zwykł mawiać: „mniej sprzętu więcej talentu”. Nie jestem fanem rozprawiania o parametrach technicznych – po prostu gdy w studiu czegoś potrzeba to trzeba to kupić. Nie bez zastanowienia, ale też bez wielkich rozważań.
![]()
![]()
F-K: Specjalizujesz się w zdjęciach płynów. Twoje zdjęcia są perfekcyjne. Jednak jest to dość wąska dziedzina fotografii. Dlaczego tą formą fotografowania się zająłeś i czy jest na nią wystarczające zapotrzebowanie?
A.K.: Dziękuję za pochwałę. Nie uważam swoich zdjęć za perfekcyjne. Zawsze jakiś czas po zrobieniu zdjęcia mam ochotę w nim coś pozmieniać. Ale oczywiście każdy fotograf idzie do przodu i również ja w studio wciąż ulepszam technikę i sposób w jaki wykonuję zdjęcia i staram się je coraz lepiej dopracowywać. Jeśli chodzi o fotografowanie wody, plusków to nie był to świadomy wybór. Właściwie był to przypadek, po prostu miałem tyle zleceń akurat tego typu. Uznałem za dobre dla dalszego rozwoju określenie takiej właśnie specjalizacji. Fotograf, który zajmuje się wszystkimi dziedzinami naraz, można powiedzieć, że jest fotografem od wszystkiego i jednocześnie można stwierdzić, że jest fotografem od niczego. Fotograf, który zajmuje się wąską dziedziną, ma możliwość dociągnięcia swoich prac do takiego poziomu, który wychodzi ponad przeciętną. A to jest bardzo istotne w fotografii reklamowej. Czy jest zapotrzebowanie? Powiem tak: stać mnie na utrzymanie studia fotograficznego, zatrudnienie pracowników, jak również na zakup sprzętu, który służy do fotografii tego typu. Nie jest on tani, więc jak domyślasz się zapotrzebowanie w Polsce jest wystarczające, choć przyznam, że fotografuję też dla klientów zarówno z Unii Europejskiej jak i spoza niej.
![]()
F-K: Czy fotografujesz przy świetle ciągłym, czy przy pomocy błyskowych lamp studyjnych? Do rejestracji niektórych ujęć konieczne jest zastosowanie krótkich czasów otwarcia migawki? Jak sobie z tym radzisz? Czy stosujesz specjalne generatory oświetleniowe?
A.K.: Jest to dobra okazja, aby porozmawiać o sprzęcie. Fotografuję oczywiście przy użyciu lamp błyskowych z uwagi na to iż moje zdjęcia wymagają bardzo krótkich czasów ekspozycji. Nie jest to związane z czasem otwarcia migawki, a raczej z krótkim czasem błysku, np. 1/8000 s. Dlatego używam generatorów, które umożliwiają regulację czasu błysku przy zachowaniu jego dużej energii. Nie orientuję się, czy w tej chwili generatory innych firm mają takie możliwości. Ja zaufałem szwajcarskiej firmie Broncolor.
![]()
data dodania: 10-12-2022
godzina dodania: 13:48
odsłon: 6174
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Dla ochłody "Magia Północy" - wywiad z Dariuszem Bruhnke, pogromcą zorzy polarnej z Foto-Kuriera 10/20 - w wersji dla każde
Foto-Kurier na weekend: Florian Schulz - najlepszy fotograf środowiska naturalnego. Wywiad z Foto-Kuriera nr 3/2011
Foto-Kurier na weekend - ABC mistrzowskiego krajobrazu: Marek Biegalski - artykuł z Foto-Kuriera 4-5/20
Fujifilm optymistycznie patrzy w pszyszłość - wywiad z Tomaszem Taberskim o działaniach firmy w dobie pandemii
Fotograf do zadań specjalnych - Marek Arcimowicz - pełny artykuł z Foto-Kuriera 7/18, czyli Foto-Kurier na weekend
"Na szczycie był przed Alpinistami II" - ciąg dalszy wywiadu ze Zbigniewem Staszyszynem - pełny tekst z Foto-Kuriera 7/96
![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych, a w e-kiosku od 12.11. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć :). A w środku... ![]() Nikon Zf w srebrnej wersji 4 września 2025 r. Nikon wprowadził na rynek nową srebrną wersję pełnoklatkowego aparatu bezlusterkowego Zf. To bezlusterkowiec, który łączy w sobie klasyczny design inspirowany kultowym aparatem analogowym Nikon FM2 z doskonałą wydajnością aparatu pełnoklatkowego. Od momentu premiery czarnego Zf (20 września 2023 r.) model ten cieszy się ogromną popularnością dostał nagrodę EISA sezonu 2024-2025), a firma Nikon... ![]() Foto-Kurier 11/25 wysłany do prenumeratorów Foto-Kurier 11/25 zagościł dziś u Canona przy okragłym stole, co oznacza, że został dziś wysłany do prenumeratorów. Życzymy ciekawej lektury i udanego weekendu. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||