Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Zbigniew Furman - portret kreatywny - wywiad z Foto-Kuriera 5/21

ciąg dalszy...

 

Henryk Sawka, rysownik, satyryk

Henryk Sawka, rysownik, satyryk; fot. Zbigniew Furman

 

F.-K.: Jesteś autorem 19 wystaw indywidualnych, w tym portretów, które zaprezentowałeś 18 marca 2019 roku na trwającej prawie miesiąc wystawie w Starej Galerii ZPAF pt. „Męskie rozmowy”. Część zdjęć z tej wystawy prezentujemy w tym wydaniu. Opowiedz nam o tym jak one powstawały.
Z. F.:
Trudno jest opowiedzieć wieloletnią historię ich tworzenia w kilku słowach. Każde ze zdjęć to wynik oddzielnej zaplanowanej przeze mnie sesji, na którą zapraszałem danego bohatera, w 90% do mojego studia. Lubię ludzi i oni czując to mają pozytywny stosunek do mnie i nie miałem problemu, żeby zachęcić znane osoby do uczestnictwa w spotkaniach. Żeby sesja się udała to zarówno model jak i fotograf muszą mieć dobry dzień i to było czasami trudne do osiągnięcia, ale finalnie się udawało. Aranżacje wymyślam sam i wcześniej zapoznaje z pomysłami moich bohaterów. Przychodząc do mnie wiedzieli już co będziemy robili. Często przynosili ze sobą rekwizyty typowe dla nich, które miały dla nich wielkie znaczenie. Były one o tyle ważne, że ich portrety wykonywane były poprzez pryzmat tych akcesoriów, czasami wręcz na zdjęciu są jedynie one, a osoba jest rozmyta. Tak było z prymasem Glempem, do którego udałem się na sesję. Sesja wyjazdowa odbyła się też w przypadku Kazimierza Górskiego. To chyba jeden z Jego ostatnich portretów. Udając się do niego zakupiłem piłkę nożną, którą pociąłem nożem i wykorzystałem do stworzenia zdjęcia.

 

Mariusz Federowicz, kreator miejsc

Mariusz Federowicz, kreator miejsc; fot. Zbigniew Furman

 

Mateusz Zelnik, fotoedytor

Mateusz Zelnik, fotoedytor; fot. Zbigniew Furman

 

F.-K.: W tytule wywiadu użyłem określenia portret kreatywny, gdyż te portrety nie mieszczą się, moim zdaniem, w klasycznym pojęciu portretu, który w mniejszym lub większym stopniu służy identyfikacji osoby fotografowanej. W twoim przypadku jest zupełnie inaczej. Często nie widzimy pełnej twarzy modela. Patrzy na nas tylko jedno jego oko, a w przypadku kilku portretów na pierwszym planie są jedynie atrybuty towarzyszące modelowi, a mimo wszystko rozpoznajemy fotografowaną osobę i ten portret jest naprawdę wiele mówiący o modelu. Skąd taki pomysł na stworzenie takich portretów?
Z. F.:
Szalenie trudno powiedzieć. Czasami jest to jakaś asocjacja, właściwie to moje wyobrażenie portretowanej osoby. Tak ją widzę i pomysły krążą wokół tego. Bywa, że chcę zaprosić bohatera kolejnej sesji, ale pomysł wydaje mi się jeszcze niezbyt dopracowany. W nowej serii „Fotografowie” odchodzę od minimalistycznej estetyki, będzie ona „bogatsza” no i barwna!

 

Józef Glemp, Prymas Polski

Józef Glemp, Prymas Polski; fot. Zbigniew Furman

 

F.-K.: Jakich obiektywów używasz podczas portretowania ludzi?
Z. F.:
Obecnie są to obiektywy Sigmy. Same stałoogniskowe Arty o ogniskowych 28 mm, 50 mm i 135 mm. To są genialne szkła i właściwe do portretu niczego więcej mi nie potrzeba.

F.-K.: Ile zdjęć wykonujesz podczas sesji? Czy montujesz kadry w postprodukcji, czy bezpośrednio w aparacie podczas sesji?
Z. F.:
Liczba zdjęć wykonanych podczas sesji zależy od modela. Z reguły naświetlam minimalną ilość klatek, rekord to 6. Oczywiście zdarzało mi się, że było tych klatek nawet kilkadziesiąt. Do montażu wykorzystuję jedynie aparat. Wszystko powstaje na jego pokładzie, nie stosuję praktycznie żadnych „manipulacji”.

 

Piotr Najsztub, dziennikarz

Piotr Najsztub, dziennikarz; fot. Zbigniew Furman

 

F.-K.: Jakiego światła używasz podczas sesji? Czy jest to np. światło zastane, ciągłe żarowe, czy też np. tak modne ostatnio światło typu LED?
Z. F.:
Od wielu lat używam lamp studyjnych Elinchrom – obecnie najnowszych Elinchrom ELC 500 – i myślę, że to się już nie zmieni. Do moich celów aż nadto te lampy wystarczają. Dzięki nim mogę zapanować nad światłem, a za sprawą różnych modyfikatorów modeluję jego wiązkę w niemal nieograniczony sposób. To dobre lampy, mocne i trwałe. No i bardzo stabilnie świecą. Steruje nimi radiem. Dzięki lampom mam pełną kontrolę nad światłem i wielki komfort wynikający z ich użytkowania.

 

Józef Hen, pisarz

Józef Hen, pisarz; fot. Zbigniew Furman

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 25-03-2022
 
godzina dodania: 15:00
 
odsłon: 6195
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Dla ochłody "Magia Północy" - wywiad z Dariuszem Bruhnke, pogromcą zorzy polarnej z Foto-Kuriera 10/20 - w wersji dla każde
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Florian Schulz - najlepszy fotograf środowiska naturalnego. Wywiad z Foto-Kuriera nr 3/2011
fotografia
Fotografia reklamowa - Arek Kempka - wywiad - pełna wersja z Foto-Kuriera 2/2013; Foto-Kurier na weekend
fotografia
Karol Nienartowicz - Krajobraz górski - wywiad z Foto-Kuriera 4/22 - na weekend
fotografia
Foto-Kurier na weekend - ABC mistrzowskiego krajobrazu: Marek Biegalski - artykuł z Foto-Kuriera 4-5/20
fotografia
Czarek Sokołowski fotograf „demokracji”, czyli o ważnych sprawach obiektywnie, artykuł z FK 12/20
fotografia
Fotografia to pasja, która pozwala mi żyć - wywiad z Jerzym Kośnikiem z Foto-Kuriera 8/96
fotografia
Fujifilm optymistycznie patrzy w pszyszłość - wywiad z Tomaszem Taberskim o działaniach firmy w dobie pandemii
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Fotografuje najszybsze samoloty świata - artykuł z Foto-Kuriera 1/11
fotografia
Fotograf do zadań specjalnych - Marek Arcimowicz - pełny artykuł z Foto-Kuriera 7/18, czyli Foto-Kurier na weekend
fotografia
Zbigniew Staszyszyn - "Na szczycie był przed Alpinistami" - wywiad z Foto-Kuriera 6/1996
fotografia
"Na szczycie był przed Alpinistami II" - ciąg dalszy wywiadu ze Zbigniewem Staszyszynem - pełny tekst z Foto-Kuriera 7/96


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.102) / 0.093

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |