Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Foto-Kurier na weekend: Fotografuje najszybsze samoloty świata - artykuł z Foto-Kuriera 1/11

ciąg dalszy...

 

Pułkownik Rick Yoder – Dowódca 183 Grupy Operacji Powietrznych (Air Operations Group) w Springfield, Illinois. Poznałem pułkownika Yodera kilka lat wcześniej. On wiedział o tym, że ja będę na pokładzie tankowca w trakcie tej sesji, ja natomiast nie wiedziałem, że jego spotkam w tych warunkach. Dopiero kiedy przez radio usłyszałem po angielsku „Cześć Mariusz, tu pułkownik Yoder, jak się masz”, na mojej twarzy pojawił się uśmiech, i dalsza część sesji przebiegała dużo pewniej. Każdej sesji w powietrzu, gdzie zaangażowane jest tak dużo drogiego sprzętu, towarzyszy pewnego rodzaju napięcie. Jest ono tak po mojej stronie, jak i pilotów. Każdemu z nas zależy na bardzo dobrej realizacji zadania, i takie wesołe sytuacje przyczyniają się do poprawy nastrojów. Canon EOS-1 D Mark II + Canon EF 24–70 mm f/2,8L USM. Par. eksp.: 1/320 s; ISO 100; f/6,3; f=70 mm

Pułkownik Rick Yoder – Dowódca 183 Grupy Operacji Powietrznych (Air Operations Group) w Springfield, Illinois. Poznałem pułkownika Yodera kilka lat wcześniej. On wiedział o tym, że ja będę na pokładzie tankowca w trakcie tej sesji, ja natomiast nie wiedziałem, że jego spotkam w tych warunkach. Dopiero kiedy przez radio usłyszałem po angielsku „Cześć Mariusz, tu pułkownik Yoder, jak się masz”, na mojej twarzy pojawił się uśmiech, i dalsza część sesji przebiegała dużo pewniej. Każdej sesji w powietrzu, gdzie zaangażowane jest tak dużo drogiego sprzętu, towarzyszy pewnego rodzaju napięcie. Jest ono tak po mojej stronie, jak i pilotów. Każdemu z nas zależy na bardzo dobrej realizacji zadania, i takie wesołe sytuacje przyczyniają się do poprawy nastrojów. Canon EOS-1 D Mark II + Canon EF 24–70 mm f/2,8L USM. Par. eksp.: 1/320 s; ISO 100; f/6,3; f=70 mm; fot. Mariusz Adamski.

 

F.K.: Jakie kwalifikacje ma Pan na myśli?
M.A.:
Przede wszystkim doświadczenie  w fotografowaniu w powietrzu z samolotów odrzutowych, gdyż czas na zrobienie zdjęć w takim szyku jest bardzo mały. Piloci  „walczą”  z maszynami, aby je ze sobą  zsynchronizować, ponieważ występują różnice w parametrach lotu.  Kiedy już to się uda, utrzymanie samolotów w pożądanej pozycji jest bardzo trudne i trwa bardzo krótko. Fotograf ma bardzo mało czasu na dobry kadr w danej pozycji, i dlatego musi korzystać z każdej sekundy lotu. Tym bardziej, że godzina lotu jednego samolotu dochodzi nawet do 60 tys. zł.
F.K.: Czy zdjęcia odrzutowców wykonuje Pan jedynie z pokładu ich powietrznych odpowiedników?
M.A.:
Nie, nie tylko. Często wykonuje się zdjęcia samolotów odrzutowych również z otwartej, tylnej rampy samolotów transportowych. Tutaj ponownie stykamy się z problemem prędkości. Zdjęcia muszą być wykonywane bardzo statycznie, gdyż samoloty odrzutowe latają bardzo wolno, na tzw. „dużych kątach natarcia”, czyli z parametrami lotu poprawnymi dla podejścia do lądowania, a nie lotu manewrowego.

 

Klucz samolotów F-16, na co dzień stacjonujących w poznańskich Krzesinach, w locie nad chmurami. Canon EOS-1 D Mark III + Canon EF 24–70 mm f/2,8L USM. 1/640 s; ISO 200; f/10; f=40 mm

Klucz samolotów F-16, na co dzień stacjonujących w poznańskich Krzesinach, w locie nad chmurami. Canon EOS-1 D Mark III + Canon EF 24–70 mm f/2,8L USM. 1/640 s; ISO 200; f/10; f=40 mm; fot. Mariusz Adamski.

 

Belgijski F-16 podczas sesji fotograficznej w rejonie Brukseli. Canon EOS-1 D Mark III + Canon 70–200 mm f/2,8L IS. Par. eksp.: 1/640 s; ISO 200; f/5; f=200 mm

Belgijski F-16 podczas sesji fotograficznej w rejonie Brukseli. Canon EOS-1 D Mark III + Canon 70–200 mm f/2,8L IS. Par. eksp.: 1/640 s; ISO 200; f/5; f=200 mm; fot. Mariusz Adamski.

 

F.K.: Co Pan rozumie pod określeniem „…­zdjęcia muszą być wykonywane bardzo statycznie…”. Przecież nie używa Pan wtedy statywu.
M.A.:
Statycznie, mam na myśli to, że między samolotem transportowym, lecącym dodatkowo z otwartą rampą, a samolotem odrzutowym, podczas takiej sesji występuje bardzo duża różnica w parametrach lotu. Chodzi o to, że samolot transportowy w tym momencie leci zwykle z największą, dozwoloną przy otwartej rampie prędkością. Samolot odrzutowy może się za nim w szyku utrzymać, jednak jego prędkość oscyluje wokół jego prędkości minimalnych. Dla samolotu lecącego z prędkością bliską minimalnej istnieje ryzyko tzw. przeciągnięcia, ­czyli utraty siły nośnej wynikającej z za małej prędkości względem powietrza. Dlatego samolot odrzutowy zmuszony jest do lotu „statycznego”, czyli zminimalizowania dynamicznych manewrów do niezbędnego minimum. Dynamiczne manewry powodują szybką utratę prędkości, co w tym przypadku może doprowadzić do katastrofy.
F.K.: Jak jest Pan zabezpieczony podczas wykonywania zdjęć z transportowców?
M.A.:
Na pokładzie samolotu transportowego stosuje się zupełnie inne procedury bezpieczeństwa niż w naddźwiękowych samolotach wielozadaniowych. ­Stojąc na otwartej rampie załadunkowej podczas lotu mam na sobie uprząż, a do samolotu przypięty jestem dość długą liną, która zabezpiecza mnie przed przekroczeniem granicy bezpieczeństwa i wypadnięciem.

 

Para samolotów PZL 130 TC-II Orlik podczas wykonywania pętli w rejonie Radomia. Wszystko wyglądało na to, że tego dnia sesja się nie odbędzie. Cały dzień padał bardzo mocny deszcz, były niskie chmury i mgła. Około pół godziny przed zachodem słońca pojawiła się mała dziura nad lotniskiem, która pozwoliła na start. Samolot Orlik jest samolotem szkolnym, używanym do kształcenia pilotów wojskowych podczas studiów w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych. Ma on pewne ograniczenia przy lotach w chmurach, dlatego potrzebowaliśmy minimum odpowiednich warunków do startu. Jak widać, warto było poczekać, gdyż za niską warstwą chmur czekały na nas naprawdę niepowtarzalne widoki. Canon EOS-1 D Mark III + Canon EF 24–70 mm f/2,8L USM. Par. eksp.: 1/160 s; ISO 200; f/6,3; f=25 mm

Para samolotów PZL 130 TC-II Orlik podczas wykonywania pętli w rejonie Radomia. Wszystko wyglądało na to, że tego dnia sesja się nie odbędzie. Cały dzień padał bardzo mocny deszcz, były niskie chmury i mgła. Około pół godziny przed zachodem słońca pojawiła się mała dziura nad lotniskiem, która pozwoliła na start. Samolot Orlik jest samolotem szkolnym, używanym do kształcenia pilotów wojskowych podczas studiów w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych. Ma on pewne ograniczenia przy lotach w chmurach, dlatego potrzebowaliśmy minimum odpowiednich warunków do startu. Jak widać, warto było poczekać, gdyż za niską warstwą chmur czekały na nas naprawdę niepowtarzalne widoki. Canon EOS-1 D Mark III + Canon EF 24–70 mm f/2,8L USM. Par. eksp.: 1/160 s; ISO 200; f/6,3; f=25 mm; fot. Mariusz Adamski.

 

MiG-29 ciągnący za sobą smugi kondensacyjne. Smugi, oprócz na końcówkach skrzydeł, pojawiły się również na spływie skrzydeł w postaci tęczy.

MiG-29 ciągnący za sobą smugi kondensacyjne. Smugi, oprócz na końcówkach skrzydeł, pojawiły się również na spływie skrzydeł w postaci tęczy; fot. Mariusz Adamski.

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 08-05-2020
 
godzina dodania: 15:20
 
odsłon: 7109
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Dla ochłody "Magia Północy" - wywiad z Dariuszem Bruhnke, pogromcą zorzy polarnej z Foto-Kuriera 10/20 - w wersji dla każde
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Florian Schulz - najlepszy fotograf środowiska naturalnego. Wywiad z Foto-Kuriera nr 3/2011
fotografia
Fotografia reklamowa - Arek Kempka - wywiad - pełna wersja z Foto-Kuriera 2/2013; Foto-Kurier na weekend
fotografia
Karol Nienartowicz - Krajobraz górski - wywiad z Foto-Kuriera 4/22 - na weekend
fotografia
Foto-Kurier na weekend - ABC mistrzowskiego krajobrazu: Marek Biegalski - artykuł z Foto-Kuriera 4-5/20
fotografia
Czarek Sokołowski fotograf „demokracji”, czyli o ważnych sprawach obiektywnie, artykuł z FK 12/20
fotografia
Fotografia to pasja, która pozwala mi żyć - wywiad z Jerzym Kośnikiem z Foto-Kuriera 8/96
fotografia
Fujifilm optymistycznie patrzy w pszyszłość - wywiad z Tomaszem Taberskim o działaniach firmy w dobie pandemii
fotografia
Fotograf do zadań specjalnych - Marek Arcimowicz - pełny artykuł z Foto-Kuriera 7/18, czyli Foto-Kurier na weekend
fotografia
Zbigniew Staszyszyn - "Na szczycie był przed Alpinistami" - wywiad z Foto-Kuriera 6/1996
fotografia
"Na szczycie był przed Alpinistami II" - ciąg dalszy wywiadu ze Zbigniewem Staszyszynem - pełny tekst z Foto-Kuriera 7/96


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Zbigniew Nojek
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.088) / 0.077

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |