testowe Serwis Canona i Sony pod lupą - czyli między nami 20-latkami (pełna wersja artykułu opublikowanego w FK 6/2011)
W tym roku firma CSI (centrum Serwisowo Informacyjne), zlokalizowana przy ul. Żytniej 15 w Warszawie, obchodzi, podobnie jak Foto-Kurier, 20‑lecie powstania. Z tej okazji rozmawiamy dziś ze Zbigniewem Aleksandrowiczem, właścicielem serwisu, i Anną Szeligą, zarządzającą firmą.
![]() Anna Szeliga i Zbigniew Aleksandrowicz w nowootwartej części serwisu, w której ma być uruchomiona wypożyczalnia sprzętu Canona i Sony.
Foto-Kurier: Jakie były początki firmy? Czy od samego początku serwisowała lustrzanki? A jeśli tak, to jakich producentów?
Centrum Serwisowo Informacyjne: Twórcą i założycielem firmy jest Zbigniew Aleksandrowicz, choć firma ma obecnie charakter firmy rodzinnej. To on 20 lat temu otworzył niewielki zakład naprawczy sprzętu fotograficznego przy ul. Ogrodowej 11 w Warszawie, i tam na 18 m2, z pierwszymi technikami z firmy, wykonywał naprawy sprzętu takich marek, jak: Zenit, Praktica, Lomo, Smiena, Hanimex, Vivitar; część z nich miała już produkty typu SLR. Z czasem, ze względu na rozwój rynku oraz rosnącą ilość zleceń, firma otworzyła kolejny warsztat, który finalnie znalazł usytuowanie przy ul. Żytniej 15, i jest tam po dziś dzień (aktualnie zajmuje powierzchnię 420 m2). W tym samym czasie firma rozpoczęła współpracę z firmą Olympus. W kolejnych latach, po wejściu na nasz rynek firmy Canon, CSI nawiązało z nią ścisłą współpracę, a nasza wiedza i doświadczenie ewoluowały wraz z technologią tych producentów – od analogowej do cyfrowej, od aparatów kompaktowych po lustrzanki i obiektywy.
![]()
![]()
![]() F-K: Zaczynali Państwo jako serwis przy ul. Ogrodowej. Obecny lokaj jest zdecydowanie większy. Ilu techników pracuje u Państwa obecnie, a ilu pracowało na początku? Czy dysponują Państwo specjalnymi urządzeniami wykorzystywanymi do naprawy? Proszę wymienić kilka z nich. C.S.I.: Aktualnie firma zatrudnia 15 techników. Początki, jak to początki, charakteryzowały się skromnymi zasobami kapitału ludzkiego. Naprawy wykonywał osobiście właściciel firmy, chociaż wkrótce dołączył pierwszy technik, który pracuje nadal, i służy wiedzą i doświadczeniem młodszej kadrze technicznej. Co do przyrządów, to zarówno każdy producent, jak i każda grupa produktowa wymagają specjalistycznych narzędzi, przyrządów i oprogramowań. Oczywiście nie są one wymagane do każdej naprawy, natomiast jako autoryzowany serwis jesteśmy wyposażeni w tego typu produkty. Zaliczają się do nich oscyloskopy, lightboxy, wektroskopy, kolimatory*, oraz bardziej specjalistyczne przyrządy wymagane przez producentów. Jednak domeną dzisiejszego autoryzowanego serwisu są programy pomiarowo-regulacyjne. Brak dostępu do nich uniemożliwia jakąkolwiek głębszą ingerencję w sprzęt.
![]()
Kilkuosobowe centrum informacji telefonicznej, nawet w czasach internetu, ma co robić.
![]() Podczas serwisowania obiektwywów i aparatów serwisant ma założoną na rękę opaskę antystatyczną, która pomaga odprowadzić zbędne ładunki elektryczne.
F-K: Czym różni się obecna praca serwisu od pracy pod koniec XX wieku? C.S.I.: Przede wszystkim różni się oczekiwaniami klienta względem usługi naprawy. Wzrosło zapotrzebowanie na informację i indywidualne podejście do usługi. Stąd nie posiadamy zryczałtowanego cennika napraw, a nasze wyceny są bezpłatne i wykonywane do 24 h. Natomiast dzięki kilkuletniej już współpracy z firmą informatyczną ASSECO BS, stworzyliśmy i ciągle udoskonalamy rozwiązania systemowe, które są w stanie sprostać takim oczekiwaniom klientów, jak podgląd naprawy on-line, mailowe powiadamianie o terminach realizacji, czy przekazywanie danych o wysyłce sprzętu po naprawie. Dziś każdy jest zabiegany i wiecznie się spieszy, dlatego skróciliśmy terminy napraw do minimum, a ponad 50% usług wykonujemy jeszcze tego samego dnia. Patrząc na różnicę w funkcjonowaniu serwisu „od kuchni”, mocno wzrosło znaczenie sprawnej logistyki dostaw części zamiennych i gospodarowanie zasobami magazynowymi. Wpływa na to wysoka dynamika rynku, szeroki asortyment produktów i przede wszystkim coraz krótszy czas życia modelu na rynku.
![]() Pan Grzegorz odpowiedzialny jest za należyte przygotowanie sprzętu, np. do testów, i za sprawdzenie go po ich zakończeniu.
* lightbox – urządzenie, ze specjalnymi filtrami, służące do sprawdzania i regulacji odwzorowania kolorów w aparatach;
data dodania: 26-10-2011
godzina dodania: 16:50
odsłon: 16993
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Dla ochłody "Magia Północy" - wywiad z Dariuszem Bruhnke, pogromcą zorzy polarnej z Foto-Kuriera 10/20 - w wersji dla każde
Foto-Kurier na weekend: Florian Schulz - najlepszy fotograf środowiska naturalnego. Wywiad z Foto-Kuriera nr 3/2011
Fotografia reklamowa - Arek Kempka - wywiad - pełna wersja z Foto-Kuriera 2/2013; Foto-Kurier na weekend
Foto-Kurier na weekend - ABC mistrzowskiego krajobrazu: Marek Biegalski - artykuł z Foto-Kuriera 4-5/20
Fujifilm optymistycznie patrzy w pszyszłość - wywiad z Tomaszem Taberskim o działaniach firmy w dobie pandemii
Fotograf do zadań specjalnych - Marek Arcimowicz - pełny artykuł z Foto-Kuriera 7/18, czyli Foto-Kurier na weekend
"Na szczycie był przed Alpinistami II" - ciąg dalszy wywiadu ze Zbigniewem Staszyszynem - pełny tekst z Foto-Kuriera 7/96
![]() Sztuka Fotografii - konkurs w ramach XIII Jurajskiego Festiwalu Fotograficzego - pula nagród ok. 10 tys. zł Wraz z zapisami na XIII Jurajski Festiwal Fotograficzny (27.02-1.03.2026) ogłoszono ogólnopolski konkurs fotograficzny (przyjmowanie prac do 1 lutego 2026 r. do godziny 23.59), którego tematem jest: „SZTUKA FOTOGRAFII”. Zgłoszenia na konkurs są bezpłatne, a do wygrania jest pula nagród w wysokości ok. 10 tys. zł. Foto-Kurier został jednym z partnerów medialnych wydarzenia i wrzystkie zgłoszenia będą przyjmowane przez nasz serwis przez zakładkę "Sztuka Fotografii". ![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych i on-line - przed zakupem zajrzyj do e-kiosku Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych oraz w e-kiosku. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć. A w środku znalazły się testy i opisy najnowszych obiektywów i aparatów oraz inspirujące zdjęcia, a także... ![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||