testowe Karol Nienartowicz - Krajobraz górski - wywiad z Foto-Kuriera 4/22 - na weekend
ciąg dalszy...
![]() Nocny widok na Betlejemkę, Tatry. fot. Karol Nienartowicz
F.K.: Czy zamiast dźwigania ciężkiego sprzętu, obiektywów i statywu nie lepiej byłoby zrobić zdjęcie dużo lżejszym smartfonem? Przecież smartfony „robią” najlepsze zdjęcia świata. Czy to prawda?
K.N.: Prawda. Na małym ekranie i do pokazania znajomym wystarczy telefon. „Surowe” zdjęcia z telefonu zawsze pobiją na głowę RAW-a z aparatu, który z natury jest nieostry, blady i bez wyrazu. Soft, który obecnie mają topowe smartfony doskonale wyciąga barwy i rozpiętość tonalną, a przy tym robi to bez użycia filtrów. Jednak do celów profesjonalnych to jeszcze jest za mało – przynajmniej w pejzażu, gdzie liczy się jakość. Ale przyszłość fotografii mobilnej jest duża i wielu fotografów, którzy zajmują się zdjęciami hobbystycznie mogłoby się przerzucić na telefon lub już to zrobili. Ale z doświadczenia i kontaktu z innymi fotografami wiem, że dla wielu aparat jest po prostu przyjemniejszy w użyciu, bardziej się go czuje. Mamy większą kontrolę nad efektem, możliwość manipulacji filtrami dla uzyskania efektu i jest zupełnie inny fun. A w krajobrazie chyba właśnie ten fun jest kluczowy.
![]() Widok na Sulowskie Skały, Góry Strażowskie, Słowacja.
![]() Bazaltowy kanion w północno-wschodniej Islandii.
F.K.: W przypadku fotografii krajobrazowej dość przydatny wydaje się odpowiedni statyw. Z jednej strony powinien być duży i stabilny, a z drugiej wygodny, niewielki i poręczny. Jak sobie radzisz z tymi przeciwieństwami? Czy zawsze masz statyw ze sobą? Co ci daje jego posiadanie w górach i przy wykonywaniu krajobrazów, a w czym przeszkadza?
K.N.: Jestem zwolennikiem tych ciężkich i dużych. Wygodny, lekki i poręczny się w górach nie sprawdza. Oczywiście nie znaczy to, że się nie da zrobić zdjęcia posiadając mniejszy statyw, bo to nieprawda. Jest to jednak w wielu sytuacjach znacznie bardziej uciążliwe. Ostatnio mój podstawowy statyw Manfrotto 055 był w naprawie, więc zastępczo zabrałem w góry mniejszy model Befree GT, który też trochę waży, ale jest wyraźnie mniejszy i mniej stabilny. Plener w śniegu, na niestabilnym podłożu podczas wiatru był uciążliwy – zamiast odczuwać przyjemność z fotografowania walczyłem ze sprzętem. Mały statyw przydaje się podczas niedługich łatwych plenerów w komfortowych warunkach. Zimą, podczas wiatru i na długich wypadach mały statyw to prawdziwe utrapienie, które potrafi zepsuć całą przyjemność fotografowania.
![]()
Poranek w Rapadalen, Park Narodowy Sarek, Góry Skandynawskie, Szwecja.
![]()
Jaskinia lodowcowa na Islandii. Fot. Karol Nienartowicz
F.K.: Czy masz swoje ulubione zdjęcie wykonane przez innego fotografa? Kto cię inspiruje pod względem fotograficznym?
K.N.: Przez ostatnie 20 lat podziwiałem właściwie tylko kilku fotografów. Rzadko skupiałem się na nazwiskach, raczej lubiłem dobre zdjęcia – niezależnie od tego kto był autorem. Tak pozostało do dziś. Nie mam jednak jakiegoś ulubionego zdjęcia, ale blisko mi do topowych fotografów jak Arnar Kristjansson, Daniel Kordan czy Max Rive, którzy uważają, że za dobrymi zdjęciami stoi przygoda. Myślę tak samo.
data dodania: 01-12-2022
godzina dodania: 23:01
odsłon: 11199
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Dla ochłody "Magia Północy" - wywiad z Dariuszem Bruhnke, pogromcą zorzy polarnej z Foto-Kuriera 10/20 - w wersji dla każde
Foto-Kurier na weekend: Florian Schulz - najlepszy fotograf środowiska naturalnego. Wywiad z Foto-Kuriera nr 3/2011
Fotografia reklamowa - Arek Kempka - wywiad - pełna wersja z Foto-Kuriera 2/2013; Foto-Kurier na weekend
Foto-Kurier na weekend - ABC mistrzowskiego krajobrazu: Marek Biegalski - artykuł z Foto-Kuriera 4-5/20
Fujifilm optymistycznie patrzy w pszyszłość - wywiad z Tomaszem Taberskim o działaniach firmy w dobie pandemii
Fotograf do zadań specjalnych - Marek Arcimowicz - pełny artykuł z Foto-Kuriera 7/18, czyli Foto-Kurier na weekend
"Na szczycie był przed Alpinistami II" - ciąg dalszy wywiadu ze Zbigniewem Staszyszynem - pełny tekst z Foto-Kuriera 7/96
![]() Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera - FK 12/25 wkrótce on-line Foto-Kurier 12/25 jest już w drukarni, a wkrótce będzie również on-line - w naszym e-kiosku. Tym razem okładkę ozdobiło zdjęcie przedstawiające Alberta Watsona, a wykonane na targach Paris Photo przez Tadeusza Koniarza. W wydaniu prezentujemy między innymi, jedyną w Polsce tego typu, obszerną relację z tego wydarzenia. W środku są też testy, opisy Canona RF 45 mm f/1,2 STM, Sony A7 V, Nikkora Z DX MC 35 mm f/1,7, Panasonica Lumix S 100-500 mm f/5-7,1 oraz procesora do filmów firmy AGO, o którym opowiada między innymi Marta Dębska w wywiadze o fotografii analogowej. Z przyjemnością prezentujemy też nowy cykl artykułów pt. "Kulisy jednego zdjęcia", który będziemy kontynuować przy współpracy z marką PRO STUFF, a do spotkania w pierszym odcinku zapraszamy razem z Łukaszem Pietrzakiem, który na potrzeby wydania zamienia się w Mikołaja. Jest też ogrom wspaniałych zdjęć naszych Czytleników prezentowanych w ramach działów Najlepsze z Najlepszych, Internetowego konkursu miesiąca oraz Oka Ekspertów. Jest też kolejny etap LIGI Foto-Kuriera. Jednym słowem będzie co czytać w zimowe wieczory. Tymczasem zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 11/25, który jeszcze przez tydzień będzie królował w salonach prasowych. ![]() Sony A7V w porównywarce Zaprezentowany 2 grudnia 2025 r. Sony A7 V, będący piątą generacją popularnej serii pełnoklatkowych aparatów bezlustrowych Sony A7, jest w naszej porównywarce. Zobacz dane techniczne aparatu. ![]() Sony DSC-RX1R III w porównywarce Zaprezentowany 15 lipca 2025 r. pelnoklatkowy kompakt Sony RX1R III z 61-milionowym przetwornikiem obrazu CMOS Exmor R jest w naszej porównywarce. Zobacz dane techniczne aparatu. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||