testowe Karol Nienartowicz - Krajobraz górski - wywiad z Foto-Kuriera 4/22 - na weekend
ciąg dalszy...
![]() Nocny widok na Betlejemkę, Tatry. fot. Karol Nienartowicz
F.K.: Czy zamiast dźwigania ciężkiego sprzętu, obiektywów i statywu nie lepiej byłoby zrobić zdjęcie dużo lżejszym smartfonem? Przecież smartfony „robią” najlepsze zdjęcia świata. Czy to prawda?
K.N.: Prawda. Na małym ekranie i do pokazania znajomym wystarczy telefon. „Surowe” zdjęcia z telefonu zawsze pobiją na głowę RAW-a z aparatu, który z natury jest nieostry, blady i bez wyrazu. Soft, który obecnie mają topowe smartfony doskonale wyciąga barwy i rozpiętość tonalną, a przy tym robi to bez użycia filtrów. Jednak do celów profesjonalnych to jeszcze jest za mało – przynajmniej w pejzażu, gdzie liczy się jakość. Ale przyszłość fotografii mobilnej jest duża i wielu fotografów, którzy zajmują się zdjęciami hobbystycznie mogłoby się przerzucić na telefon lub już to zrobili. Ale z doświadczenia i kontaktu z innymi fotografami wiem, że dla wielu aparat jest po prostu przyjemniejszy w użyciu, bardziej się go czuje. Mamy większą kontrolę nad efektem, możliwość manipulacji filtrami dla uzyskania efektu i jest zupełnie inny fun. A w krajobrazie chyba właśnie ten fun jest kluczowy.
![]() Widok na Sulowskie Skały, Góry Strażowskie, Słowacja.
![]() Bazaltowy kanion w północno-wschodniej Islandii.
F.K.: W przypadku fotografii krajobrazowej dość przydatny wydaje się odpowiedni statyw. Z jednej strony powinien być duży i stabilny, a z drugiej wygodny, niewielki i poręczny. Jak sobie radzisz z tymi przeciwieństwami? Czy zawsze masz statyw ze sobą? Co ci daje jego posiadanie w górach i przy wykonywaniu krajobrazów, a w czym przeszkadza?
K.N.: Jestem zwolennikiem tych ciężkich i dużych. Wygodny, lekki i poręczny się w górach nie sprawdza. Oczywiście nie znaczy to, że się nie da zrobić zdjęcia posiadając mniejszy statyw, bo to nieprawda. Jest to jednak w wielu sytuacjach znacznie bardziej uciążliwe. Ostatnio mój podstawowy statyw Manfrotto 055 był w naprawie, więc zastępczo zabrałem w góry mniejszy model Befree GT, który też trochę waży, ale jest wyraźnie mniejszy i mniej stabilny. Plener w śniegu, na niestabilnym podłożu podczas wiatru był uciążliwy – zamiast odczuwać przyjemność z fotografowania walczyłem ze sprzętem. Mały statyw przydaje się podczas niedługich łatwych plenerów w komfortowych warunkach. Zimą, podczas wiatru i na długich wypadach mały statyw to prawdziwe utrapienie, które potrafi zepsuć całą przyjemność fotografowania.
![]()
Poranek w Rapadalen, Park Narodowy Sarek, Góry Skandynawskie, Szwecja.
![]()
Jaskinia lodowcowa na Islandii. Fot. Karol Nienartowicz
F.K.: Czy masz swoje ulubione zdjęcie wykonane przez innego fotografa? Kto cię inspiruje pod względem fotograficznym?
K.N.: Przez ostatnie 20 lat podziwiałem właściwie tylko kilku fotografów. Rzadko skupiałem się na nazwiskach, raczej lubiłem dobre zdjęcia – niezależnie od tego kto był autorem. Tak pozostało do dziś. Nie mam jednak jakiegoś ulubionego zdjęcia, ale blisko mi do topowych fotografów jak Arnar Kristjansson, Daniel Kordan czy Max Rive, którzy uważają, że za dobrymi zdjęciami stoi przygoda. Myślę tak samo.
data dodania: 01-12-2022
godzina dodania: 23:01
odsłon: 10834
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Dla ochłody "Magia Północy" - wywiad z Dariuszem Bruhnke, pogromcą zorzy polarnej z Foto-Kuriera 10/20 - w wersji dla każde
Foto-Kurier na weekend: Florian Schulz - najlepszy fotograf środowiska naturalnego. Wywiad z Foto-Kuriera nr 3/2011
Fotografia reklamowa - Arek Kempka - wywiad - pełna wersja z Foto-Kuriera 2/2013; Foto-Kurier na weekend
Foto-Kurier na weekend - ABC mistrzowskiego krajobrazu: Marek Biegalski - artykuł z Foto-Kuriera 4-5/20
Fujifilm optymistycznie patrzy w pszyszłość - wywiad z Tomaszem Taberskim o działaniach firmy w dobie pandemii
Fotograf do zadań specjalnych - Marek Arcimowicz - pełny artykuł z Foto-Kuriera 7/18, czyli Foto-Kurier na weekend
"Na szczycie był przed Alpinistami II" - ciąg dalszy wywiadu ze Zbigniewem Staszyszynem - pełny tekst z Foto-Kuriera 7/96
![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. ![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych, w e-kiosku od 12 listopada. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć :). A w środku... ![]() Nikon Zf w srebrnej wersji 4 września 2025 r. Nikon wprowadził na rynek nową srebrną wersję pełnoklatkowego aparatu bezlusterkowego Zf. To bezlusterkowiec, który łączy w sobie klasyczny design inspirowany kultowym aparatem analogowym Nikon FM2 z doskonałą wydajnością aparatu pełnoklatkowego. Od momentu premiery czarnego Zf (20 września 2023 r.) model ten cieszy się ogromną popularnością dostał nagrodę EISA sezonu 2024-2025), a firma Nikon... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||